Ik zou je graag vertellen of de “Pimp my course” sessies leuk waren gisteren. Maar helaas, de belangstelling was ook hier te groot. En dat is wat mij betreft wel hét kritiekpunt voor de onderwijsdagen dit jaar. De ruimtes zijn vaak te klein en te warm. Zowel de preconference van webstroom als bij de sessie over het gebruik van weblogs en wiki’s zaten meer dan vol. Nou begrijp ik dat bij de Pimp my course sessie het zo was dat er gewoon een praktisch maximum van zo’n 30 mensen per keer was. Maar voor de twee andere sessies had je meer mensen willen kunnen toelaten. Helaas niet gemakkelijk op te lossen in de jaarbeurs, want de ruimtes zijn allemaal ongeveer hetzelfde formaat.
Ha die Pierre,
Helemaal eens, sommige zalen te klein, maar helaas – sommige ook veeeel te groot. SURF kiest er bewust voor niet van iedereen te verlangen van te voren in te tekenen voor sessies en de consequentie is dat we zelf proberen in te schatten wat de grootste trekkers zullen zijn: die sessies krijgen de grootste zalen. Helaas vergissen we ons wel eens (5 mens in een zaal voor 100; 50 man in een zaal voor 30 en nog 30 voor de deur). Ideen om dit beter te doen zijn welkom en dat is niet cynisch bedoeld. Overigens: volgend jaar weer Pimp My Course (denk ik op grond van de geluiden binnen SURF) en dan weten we van tevoren hoe goed en ook populair deze sessies zijn.
Hoi Bas,
Klopt. Ik heb ook al een jaar bij een webstroom-preconference gezeten met z’on 20 deelnemers. En dan is een zaal voor 60 al best groot. Maar aangezien het een preconference was waar voor ingeschreven én betaald werd (ok, in mijn geval betaalde SURF, maar dat is natuurlijk niet het punt hier) zou daar een flexibel toewijzingsmechanisme (de zaalnummers daarvan stonden niet in het gedrukte programma dus konden ze laat worden vastgesteld) mogelijk moeten zijn.
Maar het blijft inderdaad een moeilijk fenomeen. Ik heb al gehoord van conferenties waar mensen zich ter plekke moesten inschrijven voor sessies, maar dan kreeg je weer van die rare effecten dat mensen die toevallig van dicht bij kwamen (en er dus vroeger waren) de populaire sessies claimden en de rest al bij voorbaat achter het net viste.
Kortom, geen oplossing hier (maar dat wist je, want als ik die had, dan had die in het bericht al gestaan), maar wel een uitdaging die volgend jaar niet kleiner zal zijn als de jaarlijkse groei van deelnemers zich dan voortzet.
Ik neem aan dat SURF de strategieën van andere grote congressen al eens op een rijtje gezet heeft? (ook niet cynisch bedoelt!)
Stuur Online Educa bijvoorbeeld niet vooraf een vragenlijst om interesse in onderwerpen te peilen om zo een indruk te krijgen van welke onderwerpen "hot" zijn bij de mensen die zich ingeschreven hebben?
In mijn eigen evaluatie heb ik voorgesteld om op z’n minst eens te kijken naar de keuzes die mensen maken in het programma op internet.
@Duimdog: Dat vind ik eigenlijk wel een heel goed idee. Je zou het gebruik er van kunnen stimuleren door het mogelijk te maken de keuzes op te slaan, en handig downloadbaar te maken etc.
Het zijn geen exacte cijfers, maar kan wel helpen.