Vorige week dinsdag plaatste ik een nogal cryptische post getiteld “Yes!“. Ik had beloofd om zodra dat kon wat toelichting te geven.
Ik was die dinsdag bezig geweest met het samenstellen van een DVD die we afgelopen donderdag aangeboden hebben als afscheidsgeschenk voor mijn collega en teamcoördinator bij het ICTO-team (nee, niet Wilfred Rubens ). Zonder diep op de details van de inhoud in te willen gaan wil ik wel nog een paar van de meer technische en aan het onderwerp van dit weblog (wat dat ook moge zijn) gerelateerde zaken bespreken. We hadden een “ICTO team journaal” gemaakt waarbij in totaal van/door 14 personen bijdragen geleverd werden in de vorm van korte filmpjes/clips. Het werd een bonte verzameling van verschillende, leuke, verhaaltjes. Gemaakt met datgene wat op dat moment beschikbaar was: webcam, eigen videocamera, met onze camera op locatie of voor het greenscreen in onze demoruimte met dasspeld-microfoon.
De meeste clips kreeg ik als bestand aangeleverd, een aantal (die voor het greenscreen) heb ik nabewerkt met Pinnacle Studio 10 Pro. Voornamelijk om er een afbeelding (of meerdere afbeeldingen) achter te zetten. In één geval was de nabewerking wat omvangrijker omdat er aanvullend geluid én rook aan toegevoegd moest worden.
Tip: rook kun je maken door in PowerPoint een serie dia’s te maken met daarop getekende rookwolken. Je begint met één dia met een beetje wolken, dupliceert die dia, schuift de rookwolken wat op, voegt er een paar bij en dupliceert die dia weer. Daarna kies je in PowerPoint voor het opslaan als afbeelding. Kies JPG, niet PNG, daar kan Pinnacle niet mee overweg. Je kunt de afbeeldingen dan in Pinnacle toevoegen aan een achtergrond, in mijn geval een afbeelding van een muur van een van de werkkamers. Ik heb gewoon gebruik gemaakt van een witte achtergrond voor de dia’s, aangezien de rook op plaatsen best transparant mocht zijn.
Het was de bedoeling dat de deelclips door mij aan elkaar gepraat zouden worden en dat wilde ik doen met behulp van Visual Communicator 2.0 Studio. Dat viel een beetje tegen. Het gebruik van het storyboard is mooi. Ik had maar tijd voor één take. En hoewel ik niet (goed genoeg naar mijn zin) in de camera kijk, zeg ik zover ik kan horen geen enkele keer “ehm” tijdens het opnemen.
Er waren echter nogal wat problemen om het geheel werkend te krijgen in combinatie met onze zwaarbeveiligde Fontyswerkplekken. Aansluiten van de microfoon op de DV-camera (werkte probleemloos in Pinnacle Studio) leidde bij een opname in Visual Communicator tot “Donald Duck”-geluid waarbij het geluid veel sneller afgespeeld werd dan de video. Aansluiten op de microfooningang van de PC werkte wel, maar had tot gevolg dat na rendering de video nét niet lipsynchroon loopt.
Het werken met de balk met overgangen en cuts aan de rechterkant lijkt handig, maar als je programma’s als Pinnacle of Adobe Premiere gewend bent, blijkt dat toch moelijker te zijn dan gedacht. Ik weet niet of het een kwestie van oefenen is, maar het precies op het juiste moment plannen van een overgang was niet gemakkelijk.
Een andere uitdaging was de verschillende formaten waarin ik de clips aangeleverd kreeg. Zo had ik een MPEG-2 bestand, een NTSC encoded bestand, twee MJPEG encoded video’s, een WMV-bestand en een aantal DV-AVI bestanden.
Dat leek geen probleem te zijn in Visual Communicator, maar bij het renderen van de definitieve versie ging het steeds fout. Steeds op andere punten, soms na 33%, de andere keer na 50%, het verste dat ik gekomen ben zonder problemen was 71%. Wat er gebeurde was dat de video niet meer gerenderd werd, de audio wel.
Het programma liep niet vast als in blauwe schermen of afsluiten van de applicatie zonder waarschuwing, maar in het resultaat bleef de video op een bepaald moment gewoon hangen.
Uiteindelijk heb ik de video van mezelf, die door Visual Communicator in een formaat werd opgeslagen dat ik niet zondermeer in Pinnacle Studio kon gebruiken, zonder de verschillende clips, laten renderen en dat werkte wel.
Op basis daarvan en de verschillende clips heb ik de DVD uiteindelijk in zijn geheel in Pinnacle opgebouwd.
Het is daarbij niet handig als je Pinnacle video’s die je opent automatisch in scenes laat verdelen. Je hebt al kant en klare stukken waarbij je hoogstens een beetje van het begin of einde af wilt halen. Uitzetten dus.
Wat ik ook gemerkt heb is dat hoe langer je met video werkt, hoe minder je overgangen gaat gebruiken. Cleane directe overgangen blijken niet alleen eenvoudiger te editen (geen gedoe met precies plannen wanneer de overgang mag/moet beginnen en eindigen) maar het ziet er wel zo rustig uit.
Positief ben ik over de kwaliteit waarmee Pinnacle met greenscreens overweg kan en de eenvoud van het opnemen van een clip en als dat op locatie was, die weer digitaliseren.
Ook collega’s die dat nog nooit gedaan hadden, hadden niet meer dan een paar minuten instructie nodig om dat zelf voor elkaar te krijgen. Dat is dus zeker iets dat “docenten-niveau” bereikt heeft. Daarmee wil ik niet zeggen dat een docent niet goed iets kan leren, maar dat het zo weinig extra tijd kost dat het iets is wat je ook aan een docent of student kunt/mag vragen.
Dat was niet altijd zo.
Andere conclusie is dat je nabewerking moet zien uit te bannen. Daarom was ik ook gecharmeerd van het streven van de Universiteit Wageningen om al hun opnames (zelfs het camerawerk) automatisch te laten verlopen t/m het online zetten toe.
Nabewerken, editen en zo kost in verhouding gewoon teveel tijd als je dat grootschalig wilt doen.
Daar komt bij dat je dat uiteindelijk professioneel wilt insteken, hoewel je voor clipjes in een portfolio of op een persoonlijke site nog wel met wat eenvoudig editwerk uit de voeten kunt zul je voor de wat langere producties toch een resultaat moeten neerzetten dat semi-professioneel uitziet.
Nou, nog even en deze post is langer dat het produceren van het eindresultaat gekost heeft. Tijd om af te ronden. Ik lees vandaag via de mailinglijst van de Webstroom-community de nodige negatieve verhalen over Pinnacle Studio. Tja, wat kan ik daar van zeggen. Als het werkt op een PC, dan werkt het probleemloos, maar het kan een nukkig programma zijn.
De green-screen-werking heb ik nog nooit uitgeprobeerd, heb je daar een korte beschrijving voor? Een link oid?
Als overgangen houd ik zelf van zwart/wit-fade voor een andere plaats en een wit/zwart-fade voor directe overgang. Max 3 seconden.
Als je met lange films werkt probeer ik de grote scenes apart te bewerken. Zelf gebruik ik andere authoring-tools (voor de DVD indeling dus) die gewoon de films achter elkaar laten spelen.
Problemen zijn er vast wel, maar het is 1 van de beste voor de pc. Of Adobe, maar de rest is crap. Te weinig extra’s, veel te standaard.
Ik had/heb er geen voor versie 10, maar had zelf voldoende aan deze korte beschrijving voor versie 9. Op zich zitten de knoppen nog op dezelfde plek en de beschrijving laat de belangrijkste dingen zien die je moet weten: waar je de ‘groene opname’ en waar je de achtergrond zet en hoe je het effect aanschakelt.