Disclaimer: Ik heb geen verbintenissen met de hier genoemde bedrijven, ik schrijf uitsluitend op basis van eigen ervaring. Je zult voor jezelf moeten besluiten of de afweging die ik maak ook op jou van toepassing is!
Afgelopen weekend heb ik mijn Carrier Preselect-instellingen hier thuis aangepast zodat ik via 1601 bel en me meteen aangemeld bij 1649 waar de tarieven voor met name bellen naar de VS nog een stuk lager zijn (1 eurocent per minuut naar de VS!)
Zoals je weet heb ik onlangs al even rond gekeken naar alternatieven.
Vergeleken met mijn vorige KPN-telefoonrekening scheelt het meer dan 50% op mijn lokale belkosten. Dat klinkt als veel, in absolute bedragen (een daling 13 euro per twee maanden) klinkt het al een stuk bescheidener. Reden genoeg om de verschillende abonnementsvormen van KPN ook onder de loep te nemen.
Ik had me een tijdje geleden, op basis van een persoonlijke analyse van mijn belgedrag, laten adviseren over te stappen op BelPlus 60. Dat kost 1,50 incl. BTW per maand extra en daar krijg je dan 60 belminuten per maand voor ‘gratis’.
Dat zijn echter relatief dure minuten tegen een tarief van 2,5 cent per minuut, want bij 1649 betaal je, na een starttarief van 5 cent per gesprek, helemaal niets. Het maakt dan niet uit of je tijdens dal of piek, binnen of buiten je regio belt. Bij 1601 is de tariefstructuur wat onduidelijker (0 cent per minuut op ma-vr van 21.00 uur tot 8.00, en 0,5 cent per minuut tijdens overige tijden met een starttarief van 3,9 cent voor lokale gesprekken en 4,9 cent voor interlokale gesprekken).
Exit BelPlus dus. Terug naar Belbasis kon ik op mijn persoonlijke website bij KPN nog zelf regelen.
Maar ik zag hier geen Belbudget-optie staan, terwijl ik, gezien de veel lagere abonnementskosten daarvan, dat wel zag zitten. Bellen via KPN hoefde voor mij toch niet.
Dus, een vraag gesteld via de website van KPN:
“Hallo,
Waarom kan ik mijn abonnementsvorm via de online opties niet veranderen in BelBudget ?
En hoe doe ik dat dan wel?”
Binnen 24 uur had ik antwoord terug:
“Geachte heer Gorissen,Naar aanleiding van uw vraag over het BelBudget abonnement kunnen wij u als volgt informeren:
Een BelBudget abonnement van KPN is een abonnement op het vaste net. Dit abonnement is alleen geschikt als u zelf niet of nauwelijks belt, maar u wel bereikbaar wilt blijven op uw vaste aansluiting of als u uw vaste aansluiting nodig hebt voor internet/ADSL. U betaalt een zeer laag abonnementsbedrag, maar de gesprekskosten liggen circa 5 x hoger.
Het BelBudget abonnement heeft de volgende beperkingen:
-BelBudget is niet beschikbaar voor bedrijven en instellingen en als u meervoudige telefoonlijnen heeft
-U kunt geen VoordeelNummers opgeven
-U kunt niet bellen via een andere aanbieder; dus Carrier Select en
Carrier Pre Selection werken niet met een BelBudget abonnement
-U kunt niet bellen met telefoonnummers beginnend met 082.
-U kunt geen BelBudget abonnement op een ISDN aansluiting aanvragen
-U kunt geen BelPlus pakket nemen in combinatie met een BelBudget abonnement.KPN is, als marktleider in Nederland, ook druk bezig met de ontwikkeling van VoIP (bellen over internet). In het 2e kwartaal van 2005 zal KPN met een VoIP aanbod komen voor de consumenten markt. Wij willen klanten hier zo spoedig mogelijk meer informatie over verstrekken. Dit kan nadat de gesprekken met de OPTA hierover zijn afgerond.
Met uw goedvinden sturen we u meer informatie over het VoIP aanbod van KPN, zodra dit beschikbaar is.
Indien u wenst dat wij uw abonnement wijzigen in een BelBudget-abonnement ontvangen wij graag de volgende gegevens:
– naam:
– adres:
– postcode en woonplaats:
– betreffende telefoonnummer:
– Informatie ontvangen VoIP (bellen via internet) : ja/neeZou u zo vriendelijk willen zijn deze gegevens aan ons te retourneren, door dit bericht mee terug te sturen (kies voor ‘beantwoorden’ of ‘reply’).
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
(naam uit privacy-oogpunt verwijderd)
KPN”
Netjes, zakelijk, helder. Duidelijk voor mij was (sorry, dat wist ik dus nog niet) dat BelBudget geen toegestane optie is als je, zoals ik dat wil, weliswaar genoeg belt maar dat niet via KPN maar via een andere carrier over het KPN-netwerk wilt doen.
Zeker zo interessant vind ik de actieve benadering die KPN op het moment blijkbaar al heeft op het gebied van het benaderen van potentiële klanten voor hun VoIP-dienst.
De reacties op Webwereld waren afgelopen april tamelijk kritisch, maar ik kan haast niet geloven dat KPN bij de introductie niet met een goed tarief komt.
Combineer dat met het bericht vandaag over de plannen van HCCnet om VoIP-diensten aan te gaan bieden met de mededeling dat ook hun prijzen ‘zeer concurrerend’ zullen zijn en je snapt waarom ik voorlopig op dat gebied nog even de kat uit de boom kijk.
Wijzigingen in mijn telefoonvoorziening die abonnementen vergen of verbintenissen die langdurig zijn lijken me op he tmoment nog niet erg verstandig.