Besloten blogs

 Gepubliceerd door om 15:01  Internet
mrt 302005
 
RED Blogs is AOL nieuwste bloggingservice voor tieners. Bijzonder aan deze nieuwe service zijn de verschillende privacylevels. 48% van de tieners geeft aan hun blog niet te willen delen met iedereen op internet. Er zijn dan ook private blogs, enkel en alleen toegankelijk voor de schrijver en vergelijkbaar met een dagboek, en semi-private blogs waar je alleen op uitnodiging de content kunt bekijken.”

(bron)

Erik, de auteur van het bericht op marketingfacts, is sceptisch over het initiatief. Ook Hans Mestrum zie het niet zo zitten en zegt: “Openheid is key: connecting & sharing”. Toch, zie ik het ook voor andere doelgroepen wel zitten, bijvoorbeeld bij interne kennisdeling. Natuurlijk, voor die-hard bloggers is het geen probleem als iedereen kan lezen wat ze schrijven, maar er blijven altijd zaken die je dan niet kunt bespreken. Terwijl je dat wel zou kunnen en willen als je lezersgroep bekend(er) is.

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Besloten blogs”

Reacties (3)
  1. Probleem is voor zover ik het begrijp dat je jezelf eerst moet registreren bij AOL. En daar heb ik moeite mee. Het kunnen ‘dichtzetten’ van je blog met een password, waardoor je je doelgroep zelf kiest moet iets zijn wat een blogger zelf beslist en niet al van tevoren opgelegd wordt door een provider. Dan kun je nl. je doelgroep niet kiezen, die krijg je van je provider (in dit geval AOL).

  2. LiveJournal werkt al jaren op soortgelijke wijze en doet het blijkbaar (juist bij mensen tussen 15 en 25) heel erg goed. Hier is een deel van het weblog ‘open’ voor iedereen en een deel ‘gesloten’. Het feit dat de jongere zelf zijn vriendenlijst opstelt (van ook allemaal geregistreerde LiveJournal-gebruikers) en steeds bijwerkt naarmat er meer contacten bijkomen, slaat heel goed aan.

    Bovendien kent LiveJournal een soort ingebouwde feedlezer waarmee je in een oogopslag alle nieuwe berichten op de weblogs in je vriendenlijst kunt zien.

    ‘Connecting and sharing’ werkt ook hier prima, zelfs of misschien juist door die ‘beperkte openheid’.

  3. Wat bedoel je met een deel open en deel gesloten? Wat is open en wat gesloten? Wellicht vind die doelgroep het inderdaad juist interessant bij een besloten groep te horen (een tribe). Zoiets als bij MSN…Ik ga dit fenomeen eens in de gaten houden. Bedankt Sybille (en Pierre).

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.