jan 312005
 
“‘De conventionele digitale leeromgeving is een te beperkt medium als samenwerken en kennis delen centraal staat in leren,’ aldus Klaassen, ‘DLO’s zijn erg docentcentrisch; docenten kunnen er makkelijk materiaal op aanbieden en veranderingen in aanbrengen. Voor studenten zijn de mogelijkheden echter veel beperkter; ze kunnen opdrachten inleveren en reageren op discussion-boards, maar alleen als een docent ervoor kiest om die in schakelen. Weblogs bieden ook studenten meer mogelijkheden, met name als het gaat om de communicatie.'”

(bron)

De edusite besteedt vandaag in een special aandacht aan het gebruik van weblogs in het onderwijs. Ik vond de uitspraak van Patrick (zie hierboven) een goede samenvatting. Overigens voor ik de term “tool” die in een citaat van mij (naar aanleiding van een telefoongesprek in november vorig jaar) staat een rare. Ik zou daar eerder toepassing gebruikt hebben, maar moet eerlijk bekennen dat het gesprek al wat lang geleden is om dat precies te weten. Hoewel het natuurlijk verdacht positief klinkt (aangezien ik er zelf in genoemd wordt) vind ik het geen gekke samenvatting/introductie wat betreft het gebruik van weblogs in het onderwijs.

Deel dit bericht:

  7 reacties aan “EduSite over weblogs in het hoger onderwijs”

Reacties (7)
  1. Dag Pierre,

    ik had de special ook gelezen en me al eerder afgevraagd wat de toegevoegde waarde zou kunnen zijn van dit fenomeen. Eigenlijk is een weblog natuurlijk een perfecte manier van dialoog ofwel het vrijelijk laten stromen van informatie die jezelf en anderen weer op gedachten kan brengen (zoals deze special) en is dat eigenlijk niet de essentie van leren: connecting and sharing. Daarvoor is een weblog natuurlijk een handig hulpmiddel. Ik ervaar dat zelf ook in het gebruik van mijn weblog http://hmestrum.blogs.com

  2. quote: " In het onderwijs zelf worden, voor zover Gorissen weet, nog geen weblogs gebruikt. En hij verwacht dat dat ook nog wel even kan duren."

    maar zie: http://biology.leidenuniv.nl/ibl/staf

  3. :? Ik las het citaat terug (van afgelopen november overigens) en wist dat het me zou gaan achtervolgen. Gelukkig is dit iets waar ik graag heel erg ongelijk in ga krijgen.

  4. "En dat is dan ook het voornamelijkste wat weblogs toevoegen aan het onderwijs: een snelle en makkelijke manier om in een groep te communiceren."
    Afgezien van het gedrocht ‘voornamelijkste’ vind ik dit een beetje kort door de bocht. Ik zie veel meer en wellicht belangrijker toepassingen van weblogs in het buitenland (denk alleen al aan e-portfolios in blogvorm) en hoop van harte dat deze ook in Nederland gebruikt gaan worden.

    Voor de rest een heel helder en goed samenvattend artikel.

  5. Ik zou de communicatiemogelijkheden van een weblog juist een van de redenen vinden om het als portfolio te gebruiken. Terwijl er overigens ook wel de nodige argumenten tegen te bedenken zijn.

  6. Uiteraard heb je gelijk maar er is meer. Als ik groot voorvechtster Helen Barrett mag citeren: "our goal is to get students to collect (create their digital archive), select the key pieces, reflect on their growth over time, project their future goals, and respect their work through sharing with a wider audience."

    Dat gaat iets verder dan alleen communiceren. ;)

  7. Ik kwam naar aanleiding van dit artikel op het spoor gezet door Ton Zijlstra een aardig voorbeeld tegen van het gebruik van wiskunde in klas 4 Havo. Dus er zijn wel voorbeelden. Elmine Wijnia is hier overigens ook mee bezig. Zie mijn posting over Blogs in the classroom: http://hmestrum.blogs.com/my_weblog/2
    Maar hoe denken we over het gebruik van vloggen in het onderwijs?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.