Publieke zenders zonder reclame?

“Reclameblokken moeten voortaan van de publieke televisiezenders worden geweerd. Het verlies aan inkomsten moet worden opgevangen door Nederland 3 op te heffen. VVD-Kamerlid Fadime Örgü zal dat vandaag voorstellen in een debat over de toekomst van de publieke omroep met staatssecretaris Van der Laan (Media). De VVD zet al jarenlang in op afslanking van de publieke netten. De liberalen zijn van mening dat die niet moeten concurreren met de commerciële zenders om de hoogste kijkcijfers. De zenders zouden niet allerlei spelletjes en voetbalwedstrijden, waarvan de uitzendrechten vele miljoenen euro’s kosten, moeten uitzenden, maar volgens Örgü bijzondere programma’s moeten maken”

(bron)

bijzonder = saai of voor 10 mensen interessant? Toch maar goed dat we ons in Nederland vooral over belangrijke zaken druk maken. Ik neem aan dat de omroepen op de nominatie staan om een paar miljoen gekort te worden en dat dat verantwoord dient te worden?

0 0 stemmen
Bericht waardering
4 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Sybilla
20 jaren geleden

"bijzonder = saai of voor 10 mensen interessant?" Een beetje kort door de bocht want met ‘bijzonder’ wordt mijns inziens bedoeld: cultuur, educatie, informatie. Ik dacht dat het juist de taak van de publieke omroepen was om programma’s te brengen die voor specifieke doelgroepen interessant zijn (kleine en grote)en niet voor ‘het grote publiek’. Die komen bij de commerciele zenders al genoeg aan hun trekken.

Ik mag er overigens niet aan denken dat Nederland 3 verdwijnt want dan is er op de nederlandstalige netten voor mij niet veel meer te halen. Als daarnaast Ned 2 en 3 inderdaad alles uit hun programmering verwijderen wat eigenlijk bij de commercielen thuishoort, is die afslanking natuurlijk wel weer verantwoord.

Pierre
20 jaren geleden

Toen ik het las moest ik meteen denken aan de aandacht die de Belgische Publieke omroepen besteed hebben aan "50 jaar televisie in België": weken (het leken maanden) lang hadden ze de meest obscure zwart/wit uitzendingen "uit de oude doos". Héél bijzonder.
National Geographic of Discovery channel, dat zijn zenders waar ik aan denk als je het over educatie en informatie hebt (toegegeven, geen cultuur). En waarom voetbalwedstrijden van een sport voor het volk verworden zijn tot iets dat maar bij de commerciëlen tussen de reclameblokken moet snap ik niet.

Sybilla
20 jaren geleden

Ik ben het niet helemaal met je eens. National Geographic en Discovery brengen maar een beperkt deel van wat ik informatie en educatie noem. Onder informatie vallen ook: achtergronddocumentaires bij het nieuws, medische en maatschappelijke programma’s (geen soaps), informatieve programma’s over mens en maatschappij zoals de RVU die bijvoorbeeld kent. Onder educatie vallen ook: Teleac cursussen, Klokhuis, documentaires en sommige quizzen.

Voor de goede orde: met ‘cultuur’ bedoel ik niet alleen kunstprogramma’s op een onmogelijk laat uur maar ook bijvoorbeeld goed drama en muziekprogramma’s.

Wat je laatste opmerking betreft: voetbal heeft zichzelf in de positie gemanoeuvreerd van iets dat tussen de reclameblokken hoort omdat geld het enige is wat er lijkt te tellen. Anders gezegd: zonder al die reclame op het veld en tussen de speelhelften zou er waarschijnlijk geen voetbal op tv zijn.

Pierre
20 jaren geleden

Ik denk dat als we samen de zendercoördinatie mochten doen, we er wel uit zouden komen. De dingen die je noemt als "moeten blijven" kan ik me in vinden.