jul 092003
 

De Nederlandse Normcommissie Leertechnologieën van het Nederlands Normalisatie-instituut heeft de openbare conceptversie van de Nederlandse vertaling van de conceptnorm voor Leerobject-metadata, beter bekend als de IEEE LOM metadata standaard.

Het PDF bestand van de vertaling is te downloaden van de website van de normcommissie.
Het document is een vertaling van de oorspronkelijke document zoals dat is opgesteld door de IEEE. De vertaling dient een aantal doelen: ten eerste het toegankelijker maken van de LOM metadata standaard, al zou je daar over kunnen discussiëren gezien het taalgebruik. Het biedt echter, na definitieve vaststelling dit najaar, straks de officiële Nederlandse norm (standaard) voor de vertaling van de labels voor de elementen, de toelichting erbij, de standaard waardenverzamelingen etc.

Vervolg

Een volgende stap is dat, op basis hiervan, beschrijvingen van implementaties maken, bijvoorbeeld om aan te geven welke subset hiervan voor materiaal dat binnen de verschillende instellingen ontwikkeld wordt. Het niveau waarop je dat doet, maar ook wie dat moet doen is sowieso natuurlijk een keuze. Een voorbeeld van zo’n implementatiebeschrijving voor het hoger onderwijs in het Verenigd Koninkrijk is het UK Common Metadata Framework. Een ander voorbeeld van een toepassing is het gebruik van de LOM als basis voor de metadata die je aan vragen en toetsen hangt (zie bijvoorbeeld deze eerste ruwe uitwerking van het COLA project). Een andere behoefte die leeft, is het maken van en koppelen van classificatieschema’s zodat bijvoorbeeld eindtermen, doelstellingen, andere bestaande indelingen (zoals die zeker ook in het BVE veld beschikbaar zijn) gekoppeld kunnen worden aan elektronisch lesmateriaal. Daarnaast zijn er natuurlijk de technische vragen met betrekking tot het implementeren hiervan in leeromgevingen en andere applicaties.

Genoeg werk dus nog.

Voor wat de normcommissie betreft zijn we in eerste instantie op zoek naar input, opmerkingen, commentaar, vragen. Het is de bedoeling dat in het najaar, tijdens een openbaar symposium deze vertaling definitief een NEN standaard wordt. Vragen ter verduidelijking, meer uitleg etc. zijn ook welkom. Verder verspreiden van dit bericht en bijbehorende document is absoluut toegestaan.

De titel

Ter verduidelijking tot slot nog even iets over de titel van het document: de leerobject-metadata (LOM) norm is inmiddels definitief, maar het enige document dat officieel beschikbaar is, is de conceptnorm (vandaar “Conceptnorm voor Leerobject-metadata”) die overigens inhoudelijk exact hetzelfde is als de definitieve norm. Omdat deze vertaling een officieel document wordt (zoals gezegd een officiële NEN norm), is het ook belangrijk

aan te geven dat dit een “conceptversie” is (die mogelijk nog op detailpunten gewijzigd wordt naar aanleiding van opmerkingen van iedereen die dat maar wil). Omdat het de eerste conceptversie is die buiten de NEN verspreidt wordt, heet het “openbare conceptversie”.

Over de commissie

De Nederlandse Normcommissie Leertechnologieën van het NEN is een platform voor standaardisatie activiteiten op het gebied van Leertechnologieën in Nederland. Deelname aan de commissie is mogelijk voor vertegenwoordigers van belanghebbende partijen in Nederland en is niet beperkt tot onderwijsinstellingen. Ook producenten van software en content kunnen participeren. Op dit moment zijn in de commissie vertegenwoordigd de Open Universiteit Nederland, de Universiteit van Amsterdam, Fontys Hogescholen, de Groep Educatieve Uitgeverijen, de Rijksuniversiteit Groningen, de Citogroep en Three Ships Enterprises BV.

Bij deelname zal naast personele inspanning en enige inhoudelijke deskundigheid ook een financiële bijdrage gevraagd worden. Dankzij de financiële bijdrage van Stichting Surf is er op dit moment nog plaats voor twee extra commissieleden vanuit het hoger onderwijs. Voor meer informatie over deelname aan de normcommissie kunt u contact opnemen met de secretaris van de normcommissie, Jan Rietveld (jan.rietveld@nen.nl).

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.