OECD rapport: Reviews of National Policies for Education – Netherlands


De OECD heeft vandaag een rapport gepubliceerd waarin ze een review publiceren van het onderwijsbeleid in Nederland. Mevrouw Montserrat Gomendio, adjunct directeur van het directoraat Education and Skills van de OECD was in Nederland en verzorgde een presentatie tijdens de Onderwijs Researchdagen in Rotterdam waarin ze een toelichting gaf bij het rapport. De presentatie is hierboven opgenomen.

Van_goed_naar_beterHet complete rapport kun je hier downloaden.
Ik heb het rapport nog niet gelezen, ik ga af op de presentatie. Daarbij werd benadrukt dat het Nederlands onderwijssysteem goed presteert maar dat er een aantal belangrijke aandachtspunten waren:

  • Zo werd opgeroepen om het kwaliteit van het onderwijs en de zorg voor de allerjongsten (0-2 jaar) te verbeteren (met o.a. de ontwikkeling van een “curriculum framework”). Nederlandse ouders maakten in tijd (omvang/aantal uren per week) beduidend minder gebruik hiervan dan andere landen.
  • Verbeter de initiële selectie van leerlingen; daarbij ziet de OECD veel in de citotoets als “onafhankelijke” toets.
  • Geef meer aandacht aan goede leerlingen en geef ze de mogelijkheid om te excelleren.
  • Verbeter de docentprofessionalisering
  • Verbeter de kwaliteit van de schoolleiders / leidinggevenden
  • Zorg er voor dat schoolbesturen heldere taken krijgen en daar ook op afgerekend kunnen worden.

Ik ben het niet met alle aanbevelingen evenzeer eens, maar ik moet het met mevrouw Gomendio eens zijn dat het op zich al goed is dat Nederland zo’n review heeft laten uitvoeren terwijl het onderwijs het over de breedte zeker niet slecht doet.