Menu
Categorieën
Fontys Inline Education and Mediasite
10 februari 2015 Algemeen


Vandaag heb ik een presentatie verzorgd voor een delegatie uit Japan die via Mediasite/Sonic Foundry o.a. een bezoek aan Fontys bracht.
Ik heb daar ook iets verteld over ons Fontys FINE programma aan de hand van bovenstaande presentatie. Daarin ga ik ook (beknopt) in op de geschiedenis, zodat er ook enige context was voor de gasten.

En hoewel ik veel van de dingen van vandaag ook in andere contexten wel al toegelicht heb, zijn er twee dingen die ik er nog even uit wil lichten:

Video is steeds minder een technische uitdaging. Dat hebben we goed geregeld, er ligt een infrastructuur en ondersteuning voor zowel docenten als studenten.
Maar de onderwijskundige kant van de inzet van video, daar liggen nog heel wat uitdagingen. Er voor zorgen dat docenten en opleidingen video op de juiste momenten en meest geschikte manier inzetten, dat is voor lang nog niet iedereen vanzelfsprekend.

Het tweede punt is dat de wijze waarop we werken binnen een hogeschool als de onze, ook weer mooie uitdagingen met zich mee brengt. Het vinden van de juiste balans tussen decentrale sturing en centrale afstemming is een mooie uitdaging. En dat zeg ik dan niet als eufemisme of zo. Hoe dichter je het initiatief bij de werkvloer, de opleidingen kunt leggen, hoe beter. Van boven af beleidstukken en regels verzinnen werkt niet. Maar je wil ook niet 4.000 keer het wiel opnieuw uitvinden. De kennisdeling, samenwerking en ondersteuning die er voor kan zorgen dat mensen van elkaar kunnen leren en die er voor zorgt dat ze voordelen hebben van het feit dat ze onderdeel uitmaken van een grote organisatie, die wil je daar zo exact mogelijk op afstemmen.

Ik was trouwens zeer onder de indruk van de vijf gebruiksscenario’s die George Szanto, docent bij Fontys vandaag toelichtte:

  1. Videofeedback bij het beoordelen van rapporten van studenten
  2. Live recordings met uitleg voor studenten
  3. MyMediasite voor Flipped Classroom onderwijs
  4. How-to instructies (technische uitleg)
  5. Voor opdrachten door studenten (studenten leveren via MyMediasite een opname van eindpresentatie aan)

Ik zie als een deel van mijn/onze uitdaging om er voor te zorgen dan meer andere docenten kunnen leren van de ervaringen van George (en anderen).

Deel dit bericht:
"3" Comments
  1. Pingback: ICT & Onderwijs Blog (@ictoblog)

  2. Pingback: @erikoomen

  3. Pingback: @Fontys

Reacties zijn niet toegestaan
*