Mei 092013
 

Statiefhouder_remix_Pierre Ik kon natuurlijk niet achter blijven. Ik moest en zou ook zelf iets ontwerpen en printen deze twee weken. De vraag was echter wat ik dan zou ontwerpen. Veel van de dingen die ik kon verzinnen had iemand anders al lang een keer ontworpen. En dan zie ik ook niet veel nut in het nogmaals nabouwen van zo’n ontwerp. Bijkomend probleem is ook dat áls van zo’n ontwerp al bronbestanden gedeeld worden die dan in een veelvoud van verschillende CAD-programma’s gemaakt waren die ik allemaal niet kende.

Het onderwerp om (na) te bouwen kwam wel uiteindelijk nog redelijk snel. Ik had een houder geprint waarmee ik mijn Microsoft Lifecam vast kan maken op een statief. Dat is dit item op Thingiverse. Op zich paste die goed, maar er was één ding dat ik niet handig vond. De bout waarmee je de houder aan het statief vast moest zetten zat aan de onderkant. En dat betekende dat je hem wel vast móest lijmen om te voorkomen dat hij er uit zou vallen. En daarnaast betekende het ook dat alle kracht van het statief aan die lijm trok. Nou is de webcam niet heel zwaar, maar ik vond het niet logisch. Waarom niet de bout aan de bovenkant en het kleine gaatje aan de onderkant voor de schroef van het statief? Dan trok de schroef de bout vanzelf vast. Lijmen kon dan altijd nog, maar was alleen nodig om de bout op zijn plek te houden.

Prima, dat ging hem worden. Maar hoe?

De maker van de houder had maar één bestand bijgeleverd: een STL-bestand. Nou is zo’n STL-bestand mooi. Je kunt het een beetje zien als het PDF-formaat voor 3D-printen. En net als PDF is STL eigenlijk bedoelt om te bewerken. Ja, het kan, maar het is verre van optimaal. Het is niet meer zo’n mooi model met vlakken, objecten en onderdelen zoals dat oorspronkelijk in het 3D ontwerpprogramma aanwezig was.
Het ‘even’ omdraaien van het gat voor de bout zat er dan ook niet in.

Wat dan? Opnieuw tekenen dan maar? Was natuurlijk ook meteen een goede oefening in het ontwerpen in een 3D tekenprogramma.
Er zijn zoals ik zei een heleboel opties, maar omdat ik met Sketchup relatief de meeste ervaring had, ging ik daarmee aan de slag. Sketchup heeft de mogelijkheid om een STL te importeren. Dat is handig, want dan kun je in Sketchup de maten opnemen van het bestaande model. Dat heb ik daarom ook gedaan met de originele versie van de houder.

Het tekenen in Sketchup valt op zich mee, als je een aantal basishandelingen kent. Er staan online, op YouTube de nodige slechte filmpjes, die warrig heen en weer springen en je daarom vooral in de war brengen. Een voorbeeld van goede filmpjes kun je vinden bij TechTeacher3. Die legt rustig, stap voor stap, goed doordacht de basishandelingen uit. Begin maar eens met deze playlist en de kans is groot dat je een heel eind komt.

Er waren maar een paar dingen die écht gelijk moesten zijn aan het origineel, en dat waren de twee “haken” aan de bovenkant waar de webcam in kwam. Die moesten niet te hoog zijn, dan ging hij wiebelen, niet te laag, dan paste het niet, niet te breed uit elkaar (wiebelen) en niet te dicht bij elkaar (past niet). Dat was dus het begin van mijn model. Overigens eerst in 2D getekend waarna ik daarna met de extrude tool het geheel diepte gaf.

Het grappig is dat het voor de rest eigenlijk heel eenvoudig is. Het is een kwestie van veel meten, goed zorgen dat je de lijnen op het juiste vlak en in de juiste richting aan het tekenen bent en geduld hebben.

Toen het model af was heb ik het geëxporteerd naar STL, in Netfabb Studio Basic gecontroleerd op fouten en laten repareren en daarna geprint. Het resultaat zie je hieronder.
Remix van webcam - statief voetje Remix van webcam - statief voetje
In mijn versie 1.0 had ik tekst op de bovenkant toegevoegd. Op de foto hieronder zie je dat die tekst niet leesbaar is:
Remix van webcam - statief voetje

En ook voor mij was er na de succesvolle print, nog één ding over om te doen: aangeven op Thingiverse dat ik een remix gemaakt heb zodat ook anderen deze kunnen downloaden als ze dat willen. En dan is de cirkel natuurlijk echt rond: iemand bedacht iets, ontwierp het, en deelde het. Iemand anders printte het, bekeek het, verbeterde het en deelde het weer opnieuw. 🙂

Disclosure
De UP! Mini 3D printer is gratis en tijdelijk aan me beschikbaar gesteld door 3D-fabshop.nl in samenwerking met Fablab Zuid-Limburg. Er zijn geen afspraken gemaakt over de inhoud en hoeveelheid van berichten over het product. Alle meningen over het product zijn 100% van mezelf.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “3D Ontwerpen en Printen: Webcam houder”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.