feb 222012
 

Frank Thuss Frank Thuss, Hogeschool Arnhem Nijmegen.

Studenten hebben steeds vaker mobiele devices bij zich en verwachten ook dat ze daar gebruik van kunnen maken tijdens de opleiding. Daarom Learning on the GO gestart. Het doel is kleinschalige projecten uit te voeren om de meerwaarde van mobiel leren te onderzoeken. De looptijd van het project is oktober 2011 – oktober 2012. Er doen 4 opleidingen aan mee, 14 docenten.

Doel is zeker niet om massaal apparaten aan te schaffen, men wil vooral ook gebruik maken van wat er al aan apparaten beschikbaar was. Zo waren er plekken waar er al ruimschoots iPads beschikbaar waren voor docenten. Voor de pilots is er ook voor gekozen om op basis van werkhypethesen de pilots te formeren zodat docenten ook heel concrete opbrengsten voor ogen hebben bij de start van de pilots. Dat bleek nog best moeilijk, maar daarom wel heel zinvol. Hier heeft het lectoraat een belangrijke rol bij gespeeld.

Wat doet de HAN nu al?

  • HAN4me – mobiele roosterapplicatie voor smartphones
  • HAN Mobile -> mobiele website gericht voornamelijk op externen.

Geplande opbrengsten

  1. Pilots
  2. Weblog en publicatie
  3. Miniconferentie

Welke pilots?

o.a.

  • stemmen in de les met Socrative, Soapbox
  • begeleiding en coaching op afstand met Skype Mobile en Google Hangouts
  • De mobiele rekentoets (vanuit QMP wordt die gegenereerd naar HTML)
  • Korte kennisclips met ShowMe

Ondersteuning

Het is belangrijk om binnen projecten ook ondersteuningssessies te organiseren waarbij docenten uitleg kunnen krijgen, vragen kunnen stellen etc.

N.B. Dit was een liveblog: direct meegetypt tijdens de presentatie en binnen enkele minuten erna online gezet. Daarom vooral een weergave van steekwoorden en minder ruimte voor rustige overpeinzingen

Deel dit bericht:

  5 reacties aan “Presentatie ‘Learning on the GO’ project #SIGUnwired”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.