Pfff, weer thuis. Had ik me tóch weer vergist in de afmetingen van het Messe Gelände. Dus hard doorstappen om de trein van 18:12 uur vanuit de “CeBIT naar Hannover Hbhf te halen. Net gelukt.
Ook in Hannover kwam de ICE netjes op tijd binnen. Het ging goed, dacht ik.
Maar helaas, nog voordat de ICE weg kon rijden kwam al het omroepbericht dat er iemand voor de trein gesprongen was en er dus een omleiding ingesteld was. Verwachte vertraging uiteindelijk 60 – 90 minuten. Dat was meteen al balen, want de maximale speling die ik in Duisburg had was 60 minuten.
Elke hoop op inhalen van de verloren tijd vervloog toen we daarna ook nog een kwartier stil kwamen te staan vanwege technische problemen aan onze trein. En dat klopte ook, want toen we weer reden was de vertraging 120 minuten.
Ik kon toen al opzoeken bij de PDA-versie van de DB dat ik met de trein in ieder geval niet meer tot in Venlo zou kunnen komen.
Om een heel lang verhaal niet nog langer te maken: de NS zou eens een keer moeten gaan kijken naar de klantenservice van de Deutsche Bahn. En de Duitse reizigers zouden zich eens moeten realiseren dat het serviceniveau van het personeel op een ICE buitengewoon is. De informatievoorziening via de intercomsystemen is uitgebreid. Én ze gaan bellen en dingen regelen voor reizigers die hun aansluitingen gaan missen.
Dus kreeg ik het advies om er in Duisburg uit te gaan en naar het Service Punt te gaan. Toen was het inmiddels 23:00 uur. Daar bleek dat er helaas toch geen hotelkamer te zijn. Dus met de trein alsnog naar Viersen en van daaruit met de taxi naar Deurne. Kosten voor rekening van de Deutsche Bahn. Uiteindelijk was ik dik twee uur later dan gepland (01:40 uur) thuis. Maar de rit van Viersen -> mijn voordeur in plaats van Viersen -> Venlo -> Deurne -> voordeur was natuurlijk zeker niet onprettig.
Ook voor wat betreft routeplanners is de DB-site ideaal. Niet alleen voor reizen in en door Duitsland, maar ook voor de omringende landen. Ik zocht informatie over een treinverbinding vanuit Noord Frankrijk naar Nederland ( bron: perfect geregeld! De site wist zelfs m’n fiets mee te krijgen, hoewel dat wel een 20 urige omweg via Parijs en Baden-baden betekende… Maar dat heeft ermee te maken dat bij de DB site niet bekend is dat je in de belgische treinen ook fietsen kunt meenemen.
Wow Pierre wat een reis! En wat een service van DB!! DIt is echt Klantenservice met een grote K.
Het was overigens bijzonder prettig een dag en avond met je op te trekken.