Ik wil ook een OV-chipkaart!

“De NS wil dat het eind dit jaar mogelijk is om op alle treinstations te reizen met de OV-chipkaart. Daarom moeten alle stations zijn voorzien van kaartlezers. Ook moeten de meeste toegangspoortjes zijn geplaatst.”

(bron)

De conducteur in de trein terug vanuit Utrecht zei al “ik neem aan dat ik niet hoef te knippen maar dat u een abonnement heeft?”. Blijkbaar zag ik er uit als een regelmatige treinreiziger (en het was inderdaad geen gebruikelijk moment voor studenten). Maar helaas, ik heb als ik in de ochtendspits naar Utrecht reis en erbuiten terug nog steeds twee kaartjes: eentje vol tarief zonder korting heen, en eentje met korting terug.
Ik kan dus niet wachten op de dag dat ik niet meer zo’n stapeltje kaartjes nodig heb. Kan emand die wel ervaring heeft met die nieuwe chipkaart me vertellen of ze ook een handig systeem hebben om achteraf declaraties uit te draaien op basis van gebruik? (via een MyNS-website of zo?) Want anders heb ik er natuurlijk nog helemaal niets aan.

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
André
André
17 jaren geleden

De RET in Rotterdam promoot de OV-chipkaart als een gek dus in december 2005 (!) heb ik me er een aan laten smeren. De ellende begon gelijk daarna met niet kunnen opladen. Gewend aan menus, pc-procedures etc kreeg ik bij de oplaad machine het gevoel in een andere wereld beland te zijn. Een totaal andere MMI dan je gewend bent. Daarna dus sporadisch gebruikt maar intussen wel ontdekt dat je een uitdraai kon maken van je reishistorie. Echter, in het Engels en zeer complex. Je ziet de laatste 10 handelingen op een soort kassabon. Aangezien elke handeling erop staat (inchecken, uitchecken) is een retourtje met de metro goed voor 4 meldingen op je reishistorie. Wil je iets declareren, moet je dus direct een uitdraai halen bij de machine.
O ja, klein detail (ahum): de oplaadmachines haperen vaak als je met de pinpas van de Postabank wilt betalen. Bij het loket lukt het wel!

Pierre
17 jaren geleden

Om de een of andere reden realiseerde ik me bij het typen van het bericht dat ik voor het deel dat dienstreis is natuurlijk wel een bon moest kunnen maken. En had toen al het bange vermoeden dat ik het antwoord op die vraag niet leuk ging vinden.

Als ik dat direct uit de machine moet doen, dan levert het in verhouding niet heel veel voordeel op, zeker niet als een retourtje zo 4 meldingen wordt (goed, dan wel op één bonnetje). Want een geschiedenis van 10 handelingen is net genoeg voor ongeveer één week reizen.
En ja, ik heb een Postbank pinpas.
:-(