Ik plaats dit bericht niet in de categorie 3D-printen, want daar heeft het wat mij betreft niet eens echt mee te maken. Ik kreeg vandaag namelijk het mailtje dat je in de afbeelding bij het bericht ziet. Een vriendelijk mailtje, afkomstig van Makerbot. Ik was namelijk in hun online winkel geweest. Gewoon, om te kijken hoe vreselijk duur hun 3D-printers wel niet waren. En waarschijnlijk heb ik die ook aan mijn winkelmandje toegevoegd om te zien wat de verzendkosten waren.
Maar ik was eigenlijk nooit echt van plan er daar eentje te bestellen. Gewoon omdat ik wist dat ik ze waarschijnlijk te duur zou vinden.
Nu blijkt dat mijn bezoek aan de online winkel niet helemaal onopgemerkt is gebleven. En ik merk dat ik dat eigenlijk heel erg onprettig vind. Ik had er immers niet om gevraagd om via de mail benaderd te worden door een Makerbot medewerker (of erger nog: een Markerbot mailbot). Natuurlijk, ik kan mezelf afmelden (heb ik ook meteen gedaan). Maar het is het opdringerige van de mail waar ik langer over bleef nadenken. Ben ik de enige die dat vervelend vind? Zijn er écht mensen die nu, naar aanleiding van zo’n mail, gaan denken “o ja, toch maar even mailen of bellen”?
Met andere woorden: werkt dat nou, als je als bedrijf jezelf op deze manier weer onder de aandacht brengt van potentiële klanten?
Hoe zou jij dat vinden als klant?
Of: doe jij dat als bedrijf ook?
Volgens mij past het bedrijf Vistaprint ook een vergelijkbare techniek toe. Waarbij als je het bestelproces niet afgerond hebt, je nog tot in den treuren lastig gevallen word met vragen of je het nu misschien niet wilt bestellen. Dit kun je ook in je voordeel gebruiken omdat hierbij soms extra korting word aangeboden om het product alsnog te bestellen, maar in de meeste gevallen is dit gewoon heel vervelend.
Ik vind het al vervelend als mijn zoekgedrag terug te zien is bij Bol.com of facebook reclames. Dus nee een e-mail zou ik zeker niet waarderen.
Je bent niet de enige. Dit soort volggedrag irriteert mij ook. En ik wil dan ook het liefst niets meer met zo’n bedrijf te maken hebben. En ik zie de bui dan ook al hangen wanneer ik in de toekomst bij het winkelen bij bijvoorbeeld Appie zomaar via mijn telefoon op aanbiedingen geattendeerd wordt. Dus straks telefoon uitschakelen bij het winkelen, geen cookies meer accepteren, …
Ik snap de irritatie en ik voel die irritatie zelf ook altijd in dergelijke gevallen. Maar ik snap ook het bedrijf wel. Stel dat je wel iets wilde bestellen, maar dat op de een of andere manier (technische reden?) niet is gelukt. Dan is het misschien juist wel prettig??
Sofia,
Maar hoe helpt dit mailtje me dan verder? Het heeft een grote knop met “kom terug” en een telefoonnummer. En die mega kop “You left before we could say THANK YOU” waarmee geïmpliceerd wordt dat je uiteraard van plan was wat te kopen…nee, wekt niet de indruk dat mij helpen hun primaire doel was.