Het was het bericht dat het vaakst terug kwam in mijn Feedly lijst en ook Google staat er bol van: Dixons, MyCom en iCentre volgen klanten door midden van wifi-tracking. Dat gebeurt als ze aan de winkel voorbij lopen en als ze in de winkel zijn. Daarvoor hoeven ze geen verbinding te maken met een netwerk in de winkel, hun smartphone zal steeds op zoek gaan naar netwerken en dat is al voldoende.
Inmiddels staat op Tweakers ook al het bericht dat Dixons klanten gaat informeren. Bij de NOS zie je een foto van een medewerker van Dixons die een nette, echt niet vandaag ontworpen en gemaakte, sticker op het raam aan het plakken is. Dat zat al even in de planning lijkt me.
Tja, en dan natuurlijk de vraag: “mag dit?” of “zou dit wel moeten mogen?”.
De reacties op de verschillende plekken variëren uiteraard ook nu van “boycotten die hap” tot “wat zal het mij boeien”.
Het blijft ook wel een moeilijke. Ik kan namelijk heel erg begrijpen dat dit informatie is die voor de winkeliers heel relevant is. De New York Times heeft er een kort filmpje over online staan:
En eigenlijk zie je ook daar wel al dat het niet echt om (potentiële) klant X of Y gaat. Op dit moment.
Want kijk je naar dit filmpje:
Dan wordt het al een stuk persoonlijker.
En dan lijkt me simpelweg informeren met een bordje op de deur niet voldoende. Dan moet je eenvoudig kunnen beslissen dat je niet wil dat winkel X je trackt als je aan de winkel voorbij loopt of er naar binnen loopt.
Wifi-tracking als klantenvolgsysteem?: Het was het bericht dat het vaakst terug kwam in mijn Feedly lijst en … http://t.co/N9VMlAtHT6