Chris wist het bruggetje van de big data van Barend naar de noodzaak van ‘controle’ over die data probleemloos te leggen. Na een korte verwijzing naar zijn boek gaat hij eerst een aantal andere auteurs langs die kritische kanttekeningen gesteld hebben bij software en het internet.
Dilemma: we willen gemak, maar ook meer keuzes. Een GUI maakt het voor ons gemakkelijker maar neemt ook een aantal mogelijke keuzes af.
‘Voorprogrammeren‘ helpt en stuurt dus. Facebook doet dat prima, zij zorgen er voor dat mensen je gemakkelijk kunnen vinden, maar ze sturen je ook in de soort informatie die je beschikbaar kunt stellen.
Ander voorbeeld: de stemwijzer. Dertig vragen om een heel partijprogramma in samen te vatten, zonder dat daar plek voor nuances mogelijk is.
Nog een voorbeeld: gezondheidszelftests waarin vragen van leveranciers van vleesvervangende producten in verwerkt worden.
Of een datingsite: maak maar eens een profiel aan en dan zul je zien dat je automatisch reacties binnen krijgt, maar als je die wilt zien, dan moet je gaan betalen.
De rol van Identity Provider is op dit moment een heel hot item. Voorbeeld: de samenwerking tussen Facebook en Spotify waarbij Spotify het voordeel had dat ze, door de Facebook accounts als voorwaarde te stellen, veel beter wisten dat de mensen die gebruik maken van Spotify ook echte mensen zijn.
Ook Google is hier goed is, die hebben niet voor niets afgelopen jaar alle accounts voor hun diensten samengevoegd zodat ze veel beter over de verschillende diensten in de gaten kunnen houden wie jij bent en wat jij doet.
Het resultaat van dit alles is massapersonalisatie. Providers als Facebook en Google zorgen er voor dat zij precies kunnen bepalen wat jij te zien krijgt. Vervelend is dat dit allemaal grote Amerikaanse bedrijven zijn die natuurlijk wel geld willen verdienen aan ons.
En dit levert een vreemde relatie op tussen ons en ‘de computer’, soms aangenaam (en past het aanbod precies bij wat je wilde) en soms onaangenaam (en vraag je je af waarom je nou juist die reclame te zien krijgt).
Goed, wat moeten we daar aan doen? Vier adviezen:
- Transparantie: we moeten zien hoe het aanbod tot stand komt, welk reclameprofiel er van me bijgehouden wordt etc. Het is de vraag of de overheid zover moet gaan dat ze dat bij bedrijven afdwingen, maar mogelijk is dat wel nodig omdat ze zich anders niet aanpassen.
- Alternatieven: je moet wat te kiezen hebben. En dat is op dit moment voor bepaalde diensten wel een beetje moeilijk. Welke andere zoekmachine dan Google wil je gebruiken? En Hyves is niet meer groter dan Facebook.
- Dataportabiliteit: je moet jouw data/jouw profielen mee kunnen nemen.
- Bewustwording: we zullen wat vaker even na moeten denken over de keuzes die we aangeboden krijgen. Waarom alleen die keuzes?
Er staat ook meer informatie over het project (PDF) online.
En natuurlijk: http://tektok.nl, de late night IT talkshow van Chris.
#snrd12: Voorgeprogrammeerd http://t.co/4GxDBLhg via @ICTOblog
##snrd12: Voorgeprogrammeerd http://t.co/cmNegwrg #media #surf