Nog zo eentje in het kader van “zorg dat je je cijfers toelicht”. De Automatiseringsgids maakt melding van een Europees onderzoek waaruit blijkt dat online inkopen niet aanslaat. Daarvoor hebben ze gemiddeld 2.000 gebruikers per land ondervraagt. Daaruit blijkt dat 22 procent van de Nederlanders wel eens via internet koopt. En dat is niet veel hoger dan vorig jaar.
Op zich is dat mooi, maar wat ze (natuurlijk) vergeten uit te leggen is dat ze zich hier beperken tot de B2C (Business to Consumer) markt. Concreet dus: de verkopen aan consumenten en eindgebruikers. Andere mogelijkheden zoals bijvoorbeeld B2B (Business to Business) worden hier helemaal niet genoemd. Als het daar niet zou aanslaan, en het is nog maar de vraag of dat wel of niet zo is, dan is dat veel ernstiger. Voor consumentenproducten is de markt sowieso niet zo breed, je komt immers niet zomaar alles via internet. Neem bijvoorbeeld een auto. Ik heb de informatie over onze nieuwe auto geheel via internet opgezocht. De afspraak voor de proefrit was echter een telefoontje naar een lokale citroen-dealer. De onderhandelingen over de prijs (met hem en een andere dealer ter vergelijk) vonden echter plaats in de betreffende kantoren. Niets online aan dus.
De verkoper kon echter in zijn computer zien of het betreffende model ergens anders in Nederland op voorraad was. Had ik die gekocht, dan had hij hem online bij zijn collega citroen-dealer gekocht. Nu doet hij dat via een online bestelling bij de importeur. Citroen zal de meeste van de onderdelen semi- of vol-automatisch online inkopen bij de verschillende toeleveranciers.
De occasions die mijn dealer heeft staan eveneens online te koop, maar hij zal niet veel bestellingen via internet binnen krijgen, dat doen mensen toch liever ter plekke.
Het is dus maar weer wat je onderzoekt en wat je wilt concluderen….