Handig: Wordcloud maken in Microsoft Teams meeting

Ik ga er vanuit dat je het niet dagelijks nodig hebt, maar toch valt het in de categorie “erg handig” wat mij betreft. In Microsoft Teams kon je al een tijdje Forms gebruiken om een poll te maken. Tot nu toe was dat beperkt tot meerkeuze of multiple response vragen.

Daar is nu de optie “Wordcloud” aan toegevoegd. Aanmaken is heel simpel. Je geeft de vraag in, maakt de keuze of deelnemers anoniem kunnen reageren of niet, of ze de antwoorden van de anderen meteen kunnen zien of niet en klaar.

Na afloop kun je de resultaten exporteren naar een Excel. Dan heb je niet meer zo’n mooi plaatje als in de vergadering zelf, dat moet je dan bv via wordclouds.com zelf nog maken.

Je kunt de poll vooraf klaarzetten of tijdens de vergadering aanmaken. De poll komt niet voor in de forms-omgeving van office.com, ze “leven” alleen in de vergadering zelf.

Handig is dat als je ziet dat iemand anders een woord of begrip heeft ingetypt dat jij ook wilde invoeren, je ook gewoon op het begrip kunt klikken om een “like” toe te voegen. In de export van data telt dat gewoon alsof je het zelf ook nog een keer had ingevoerd.

Vreemd is wel dat als je er voor kiest dat de deelnemers niet meteen zien wat anderen invoeren, dit ook niet achteraf meer mogelijk is. De docent/organisator ziet wél de wordcloud maar kan ook na het sluiten van de invoer die niet eenvoudig delen met de andere deelnemers (anders dan door het delen van het scherm). Ontwikkelpuntje.

Hoe dan ook, het is een van de veelgebruikte features in bv Mentimeter en online vergaderingen, de deelnemers hoeven er niet voor naar “buiten” de teamsvergadering, het werkt ook in de browser.  Een handige toevoeging aan de beschikbare toolkit die je ter beschikking hebt.