#ELI2020 Op bezoek bij Oregon State University

Voordat we zo richting vliegveld en weer richting Nederland moeten (en nog voor mijn ontbijt) snel nog even wat punten op een rij naar aanleiding van ons absoluut inspirerend bezoek aan de Oregon State University gisteren. We hebben de nodige tijd doorgebracht in het Learning Innovation Center (LINC) van de universiteit. Hierboven zie je het promotiefilmpje, maar wat gisteren opviel was dat ook echt door het hele gebouw heen studenten zitten, liggen, in groepjes of alleen bezig zijn aan hun studie (of de incidentele game zaten te spelen). Het hele gebouw ademde daardoor ook echt heel erg het gevoel van een leercentrum uit.

Er is een tweede filmpje dat wat meer inzoomt op de lesruimtes in het gebouw. Bijzonder daarbij zijn de ronde collegezalen waarbij de studenten *om* de docent heen zitten. Dat klinkt in het begin raar, maar het concept was heel duidelijk. De zalen bieden ruimte aan best grote hoeveelheden studenten (de kleinste is voor max 174 studenten, de grootste voor 588) maar de studenten zitten nooit ver van de docent af. We spraken een docent die in een van de ruimtes les zou gaan geven (een half uurtje nadat wij er waren) en hij gaf aan dat hij altijd door de klas heen liep en interactie had met studenten. De akoestiek van de ruimtes was zo dat de studenten elkaar ook duidelijk konden horen en omdat ze elkaar aankeken was het ook voor hen veel gemakkelijker om met elkaar in dialoog te blijven tijdens de les. De schermen aan het plafond (4 of 8) zijn in 2 groepen te besturen zodat de docent bijvoorbeeld een presentatie en de resultaten van een poll tegelijkertijd kan tonen, studenten kunnen draadloos ook beelden doorsturen (op verzoek van de docent).

Wat extra goed was, was dat het concept van de zalen een doordacht experiment was. De vloer was van beton over een bestaande vloer heen. Het zou mogelijk zijn geweest de zalen om te bouwen naar regulieren collegezalen als zou zijn gebleken dat het niet werkte. Dat meten of het werkte deden ze o.a. door evaluaties met studenten, studenten die (vrijwillig) elektronisch bijhielden waar ze zaten, koppelen van die info aan uitvalcijfers (dat weten ze hier al tijdens de periode en niet pas achteraf als er een tentamen is), kortom, ze hielden de vinger duidelijk aan de pols.
Er waren een paar groepen studenten die er meer moeite mee hadden, voor een aantal studenten met autisme was het erg veel input, die gingen bij voorkeur vooraan in de klas zitten. En er was een voorbeeld van een student die hoorproblemen had, dat waren zaken die ze aan het fine-tunen waren.


(klik op de afbeelding voor de video)

Maar het was ook niet zo dat dit gebouw het enige gebouw was waar studenten hun plek konden vinden, ook op andere plekken waren ze te vinden. Zie bv deze mooie zaal in een van de andere gebouwen:
Oregon State University
Het zag er uit als iets waar plenare presentaties gehouden kunnen worden, maar ook hier vonden studenten hun plekje.
In de bibliotheek had je 1 persoons “hokjes” om te werken, maar ook groepsplekken met veel schrijfruimte rondom.
Oregon State University

AV-voorzieningen
AV-voorzieningen waren er ook voldoende. Van een complete (professionele) studio die ze ook gebruikten om de basketbalwedstrijden te streamen (ik ben even vergeten te tellen hoeveel camera’s er in het stadium aanwezig waren, volgens mij zeker een stuk of 4 vaste en 2 op de schouder gedragen rond het veld), ondersteuning voor het streamen van evenementen (deden ze niet alleen voor deze campus, maar nog voor 2 andere die ver weg lagen) en ondersteuning voor docenten voor het opnemen van kennisclips, audio-opnames etc.
Oregon State University

Didactische ondersteuning
Qua didactische ondersteuning van docenten was er eveneens een breed scala van opties. Van flashsessies van 15 minuten, tot de beschikbaarheid van literatuur, waaiers met korte tips van werkvormen die je kunt inzetten.

Open Educational Resources
Als je al een stevig bedrag aan collegegeld betaald, dan zijn dure boeken een extra last voor studenten. Open Educational Resources verlichten die last voor een deel. En ook OSU investeert actief in het laten ontwikkelen van OER door docenten. Ze onderkennen dat dat best veel werk kost, betalen docenten daar ook voor, maar zien ook hier de besparing voor de student als veel hoger dan de kosten die zij er in steken.
Daarnaast biedt het natuurlijk ook hen voordelen om het materiaal aan te kunnen passen aan de eigen wensen, het eigen curriculum.

Met dank aan
Hoewel hij het bericht niet zal lezen, wil ik ook hier onze gastheer van de dag, Jon Dorbolo, van harte danken. Hij had echt alle tijd voor ons, gaf overal uitgebreid uitleg bij, had ook een groot aantal collega’s bereid gevonden om voor de verschillende onderdelen even toelichting te komen geven. Echt super!

Ontspanning – op zijn Amerikaans
We hebben afscheid van Jon genomen bij het Gill Coliseum, de thuisbasis van de Oregon State Beavers, het basketbalteam van Oregon State. Gisterenavond speelden ze thuis tegen Standford Cardinal en wij waren er met een grote groep bij.

(klik op de afbeelding voor de video)

Het was mijn eerste keer bij een live basketbalwedstrijd in de VS en het is echt een grote show. Het spel wordt echt wel 100x onderbroken en tussentijds worden er wedstrijdjes gedaan met supporters die prijzen konden winnen door het snelst hun schoenen terug te vinden op het veld en dan te scoren, werden, zochten de camera’s fans op die stonden te dansen op de tribunes en werden filmpjes getoond van andere spelers die “Tres Trinkle” feliciteerden die die avond all-time meest scorende speler van de Beavers werd. Ook gisterenavond maakt hij weer de meeste punten, 23 van de in totaal 68 die de Beavers maakte. Daarmee wonnen ze nipt van Cardinal. Waarbij het ook hier maf is dat de wedstrijd letterlijk tot de allerlaatste seconde spannend was. In de laatste 20 seconden vonden er 2 time-outs plaats en in theorie hadden Cardinal nog met de laatste aanval (die hadden zij namelijk) en een 3-punter gelijk kunnen komen. Een ervaring om een keer mee te maken.

En nu weer terug naar Nederland….
De conferentie ging niet door, maar het was tóch een interessante week. Het programma zat nu iets minder vol, maar vol genoeg. Veel dank aan Michel, Laura, Annette en Kirsten voor alle regelwerk tijdens deze week!

Alle foto’s en filmpjes van de reis staan hier.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

#ELI2020 Op bezoek bij Oregon State University https://t.co/1V1Nl3zLR5