Ik kende Tomb Raider van de films (zowel de oude met Angelina Jolie als de nieuwe met Alicia Vikander) maar ook als spel van “vroeger”. Een spel dat in mijn herinnering vooral frustrerend was qua interface (ik haalde de jumps nooit) en zeker ook als een spel dat heel anders aanvoelde dan Shadow of the Tomb Raider (met de stem van Camilla Luddington), dat ik afgelopen week aan het spelen was op mijn nieuwe desktop. Dus daarom vond ik de video die je hierboven kunt zien interessant om te bekijken. Hij is alweer een jaar oud maar gemaakt door iemand die nog net toegang had tot deze voor nu meest recente versie van de game.
Het is een lange video, maar een interessante weergave van hoe Lara Croft zich als spelkarakter ontwikkeld heeft in de afgelopen 23 jaar. Niet alleen qua graphics maar ook qua gameplay en “wie ze is”. Afgaande op de video is Rise of the Tomb Raider uit 2016 weliswaar al een paar jaar oud maar ook nog de moeite waard om te spelen (mocht ik Shadow of the Tomb Raider uit uitspelen natuurlijk).
En nu we het toch over Tomb Raider hebben: In elk modern spel wordt gebruik gemaakt van MoCap (Motion Capturing). Daarmee worden de bewegingen van de karakters natuurlijker en met name ook de gezichtsuitdrukkingen. Zo ook in Shadow of the Tomb Raider. Hieronder zie je een voorbeeld van het gebruik ervan in een van de “cutscenes” (eigenlijk een stukje video waar je als speler niets hoeft te doen maar het verhaal voor jou gespeeld wordt) aan het begin van Shadow of the Tomb Raider.
Net als bij voice-acting voor animatiefilms vergt dit een hoog niveau van inlevingsvermogen bij de acteurs.
En als je écht niet van plan bent de game zelf te spelen, kun je deze video ook bekijken:
Het is een (komisch) kritische blik op de game. Ik ben niet verder gegaan dan de eerste 17 minuten, toen kwamen er scenes die ik nog niet in de game bereikt had en dan zouden het spoilers worden.
De geschiedenis van Tomb Raider https://t.co/pASMugWIsC