jun 062019
 

Ik wilde eigenlijk een blogpost maken over XOD, een interessante grafische omgeving voor het programmeren van Arduino. Hier kun je een uitlegfilmpje over XOD bekijken. Maar uiteindelijk blijkt dat alleen geschikt te zijn voor Arduino. En áls je op zoek bent naar iets anders dan de standaard Arduino IDE en je werkt ook met bv ESP32 of ESP8266 werkt, dan is PlatformIO een betere oplossing.

Andreas Spiess heeft er een mooi introductiefilmpje over gemaakt (zie hierboven) waarin hij laat zien hoe hij PlatformIO gebruik voor een Arduino UNO en daarna voor een ESP32. Hij demonstreert daarbij ook de mogelijkheid om per project de libraries die je gebruikt op te slaan of hoe een project met 26 libraries daar handig gebruik van kan maken.

Zelf heb ik er tot nu toe ook alleen gebruik van gemaakt in combinatie met code die geschreven was voor PlatformIO, nog niet vanaf scratch.

Je kunt bestaande Arduino projecten importeren, maar ook dan moet je het .INO bestand zelf nog even omzetten naar main.cpp en als je een project hebt met de nodige libraries zul je ook die verwijzingen eenmalig moeten opschonen.

In het geval van het project dat ik importeerde (de TTN-mapper die je hier kunt vinden) is een bonus dat de ook de Markup bestanden (de .md bestanden) rechtstreeks in de editor kunt bijwerken. De Readme.md van dat project heeft nu een lijstje van libraries die je nodig hebt, met links en in één geval de opmerking om vooral maar de laatste versie te gebruiken omdat de Arduino IDE anders in de war raakt. Dat probleem ben ik kwijt bij een overstap naar PlatformIO. Nadeel is dan weer dat de oorspronkelijke auteur van de code ‘gewoon’ de Arduino IDE gebruikt (ik gebruik een “fork” in Github). Het naar hem terug aanleveren van voorstellen voor wijzigingen in de code is een stuk ingewikkelder als ik overstap naar PlatformIO.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “PlatformIO voor al je Arduino / ESP32 / ESP8266 / ATTiny code”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.