Fly to the Sky-7 Almere Hout

 Gepubliceerd door om 23:00  Modelraketten
okt 202018
 

Nadat Niek zijn Patriot raket getest had tijdens de lanceerdag eind augustus  en we met de collega’s een succesvolle middag gehad hadden eind september waar we raketten in korte tijd gebouwd en gelanceerd hebben waren we ook bij de laatste lanceerdag van het seizoen aanwezig in Almere Hout.

De wind was iets steviger dan verwacht/voorspeld en vandaag had ik ook mijn eigen Estes Reflector bij me om te lanceren. En waar Niek de vorige keer goed op weg geholpen was door Jeroen (die er nu niet was) en Klaas-Jan, was het idee vandaag om wat zelfstandiger te lanceren. Dus zelf de raketten klaar maken, parachute vouwen, uitvogelen hoeveel beschermingsmateriaal in de raket moest om de parachute te beschermen tegen de hitte etc.
Als gevolg daarvan ook wat minder video’s en foto’s gemaakt. Je kunt immers niet alles tegelijkertijd doen.

De lanceerdag verliep voor ons niet helemaal probleemloos. Noem het leermomenten, dan voelt het minder ernstig. Er ging ook veel goed al was de start niet echt hoopvol. De Electron Beam® Launch Controller slaagde er niet in om onze raketten te lanceren. Gelukkig konden we de launch controller van Klaas-Jan lenen/gebruiken. Actiepunt voor komende winter is dus om er zelf eentje te bouwen die gebruik maakt van een 12V accu in plaats van batterijen. Is veel betrouwbaarder. Is ook niet heel ingewikkeld klusje.

Tijdens de eerste lancering van de Estes Reflector hebben we waarschijnlijk wat te weinig beschermingswatten gebruikt. De parachute is te warm geworden en deels aan elkaar gesmolten waardoor hij niet helemaal meer kon uitvouwen. Het model raakte licht beschadigd. Gelukkig had ik een extra parachute bij me om hem toch nog gereed te maken voor een tweede vlucht. Tijdens die vlucht zat de prop te vast en werd niet uitgeworpen. Gelukkig werd de parachute ondanks dat wel uitgeworpen.

De Patriot van Niek had vorige keer al 3x succesvol gevlogen met een B6-4 motor. Daarom hadden we voor deze keer ook een aantal C6-5 motoren. Vandaag volgde op een succesvolle vlucht met een B6-4 een eveneens succesvolle vlucht met een C6-5. En toen werden we overmoedig. Bij Klaas-Jan kochten we een aantal D9-5 motoren, het zwaarste model motor dat in de Patriot kan. Gezien de niet al te sterke maar toch aanwezige wind hadden we het lanceerplatform voor deze lancering nog wat meer tegen de wind in moeten plaatsen. De vlucht was succesvol maar de wind dreef de Patriot te ver weg. Tot over de rand van het terrein, de achterliggende weg en uit het zicht achter een dik begroeid heuveltje. Een vriendelijke meneer op een quad heeft ons nog geholpen met zoeken, hij kon probleemloos door het hele hoge riet, de brandnetels en gras rijden, maar ondanks dat bleef de Patriot zoek. Balen. 

We konden onze dag niet laten eindigen met een tegenvaller. Dus gingen we all-in: de iXploder zou nog een keer vliegen. Dit is de raket (op basis van een Patriot bouwpakket) die we eind september in 2 uur gebouwd hadden, die toen al een keer met een C6-5 gevlogen had, bijna kwijt geraakt was, maar alsnog terug gevonden.

Alleen zou hij nu niet ‘gewoon’ vliegen. Aan beide kanten van de iXploder werd een SQ11 camera bevestigd.

De SQ11 is een kleine camera, 23 mm x 23 mm x 23 mm groot en 12 gram licht. Het ding kost zo’n 8 euro als je hem bij Aliexpress besteld. Op papier maakt het full HD video-opnames maar dat moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen. Qua gebruikersinterface is de camera vreselijk. Er zit geen LCD schermpje op, alleen een heel klein blauw/rood ledje als statusindicator. Je moet 1x op de AAN/UIT knop drukken, dan 1x op de MODUS knop om over te schakelen naar 1080p, dan 1x op de AAN/UIT knop waarna de led 3x knippert en uitschakelt. Dan is de camera aan het opnemen. Juist.

We hadden 2 camera’s tegenover elkaar bevestigd met schilderstape. De ene camera filmde omhoog, de andere naar beneden. We hadden geen idee of het geheel zou crashen, los zou vliegen of gewoon zou werken.

Het werkte voor 50%.  Alleen de camera die naar boven gericht was bleek na afloop een bestand opgeslagen te hebben op het micro-SD kaartje. De andere had een leeg bestand gemaakt. Jammer, maar het biedt mogelijkheden voor meer filmpjes. De camera is weliswaar wat dikker dan de bekende keychain camera’s maar de goedkope exemplaren daarvan nemen slechts 720 x 480 pixels video op. Geen idee of de uiteindelijke kwaliteit dan echt slechter is, is iets voor een volgende test. Video vanaf de raket blijft, ondanks het enorme ronddraaien bij het dalen, natuurlijk nóg cooler dan video vanaf de grond. Je ziet de clip van deze vlucht in de video boven bij dit bericht.

Zo was het dus een leerzame dag en uiteraard waren er heel wat andere lanceringen die mooi om te zien en te horen waren. De volgende activiteit van de DRRA is op 17 maart 2019 als er weer een bouw- en informatiedag in Zutphen is. Daar zijn wij afgelopen jaar ook bij geweest, het is een goede manier om kennis te maken met de vereniging al worden dan nog geen raketten gelanceerd.  En volgens mij heeft de middag sowieso minimaal één nieuwe (jonge) geïnteresseerde raketbouwer opgeleverd. 🙂

Zelf hebben we nog wel wat activiteiten voor de komende winter. Zo zal Niek opnieuw een Patriot raket bouwen, maar nu ook met payload bay (vergt het iets anders dan normaal bevestigen van de onderdelen) voor bijvoorbeeld een hoogtemeter. Ook de lauch control, de starter dus, staat op het to-do lijstje. En mogelijk een tweetal andere modellen, zoals een 2-traps raket of een raket met meerdere motoren. En wie weet maakt Niek dan ook een begin aan de PAR (‘Proven Advanced Rocketeers’) certificeren.

@Astrid: Leuk dat jullie er bij waren!

@Marcel: We hebben alsnog aan de ‘toelatingsvoorwaarden’ van afgelopen woensdag voldaan: allebei hebben we een raket met een C6-5 motor gelanceerd (Niek zijn Patriot, ik de iXploder) en zelfs daar een schepje bovenop met de D9-5 (al betekende dat helaas het einde van de Patriot).

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Fly to the Sky-7 Almere Hout”

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(verplicht)

(verplicht)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.