Terugblik Dé Onderwijsdagen

Ik zal het eerlijk bekennen. Toen ik dinsdagavond bovenstaande tweet plaatste wist ik eigenlijk al dat ik er even rustig voor zo moeten gaan zitten wilde ik daar nog een blogpost uit destilleren.

De dag begon zoals bijna traditie lijkt voor Dé Onderwijsdagen: met problemen bij de NS. De conferentie begon daarna voor mij met een presentatie van Jason Ohler getiteld “Trends that Bend“. Het werd me niet door iedereen in dank afgenomen toen ik na afloop zei dat ik geen schokkende dingen gehoord had. Terwijl dat helemaal geen negatieve opmerking was wat mij betreft. De video van de keynote is hier te vinden.

Na onze eigen sessie zat ik bij een sessie waar 6 start-ups een korte pitch mochten houden. De bedrijven stonden ook op de informatiemarkt. Leuk concept, ook al valt er aan de verkooptechniek van een aantal van zulke bedrijven nog wel wat te verbeteren. Waarom?
Nou, eigenlijk heel simpel. Elke startup is er van overtuigd dat zijn hét perfecte product hebben. Maar als je binnen het onderwijs als consultant werkt dan is er een enorm aanbod van zulke perfecte producten. Elke week/dag komen er wel weer nieuwe producten voorbij. Dus is het voor een startup belangrijk om klanten te lokken.


Hierboven zie je twee tweets over twee verschillende startups waarbij dat niet helemaal goed ging. In het ene geval kon ik me (nog) niet aanmelden omdat mijn werkgever nog geen contract heeft en dan krijg je dus kip-ei probleem (waarom zouden we een account nemen als nog niemand bij ons het gebruikt?). In het andere geval moest ik teveel info geven om een eenvoudige brochure aan te kunnen vragen (en waarom zou ik dat willen?).

Voor de duidelijkheid: in beide gevallen hadden de startups de tweets snel in de gaten, de eerste tweet is uitvoerig met die startup besproken na de sessie en de brochure heb ik digitaal, zónder info (haha, niet dat ze die info niet ook nu wel hebben 😉 ) ook dezelfde dag nog ontvangen.

Mooi ook van de sessie vond ik dat de ene startup vragen stelde aan de andere als het ging over het overleven van de eerste fasen van het startup zijn. Natuurlijk niet helemaal het doel van de sessie, maar ook dat moet kunnen vind ik.

Bij de sessie van Michael Nieweg over blended learning hingen ze met de benen buiten.

Een beetje grappig vond ik wel dat ook Michael geprobeerd heeft om tools in hokjes te stoppen en tot de conclusie kwam dat dat eigenlijk heel moeilijk is. Niet verrassend, veel van de beschikbare tools zijn namelijk heel verschillend in te zetten.

De laatste parallelsessie ben ik bij Wilfred Rubens gaan luisteren naar de ervaringen van de Open Universiteit met MOOCs.

Het is mooi dat Wilfred niet alleen projectleider is bij de OU maar ook bezig is aan een promotieonderzoek op dat gebied:


Zouden meer onderwijsinstellingen moeten doen: combineren van innovatieprojecten met promotietrajecten. Zou de kwaliteit van de onderbouwing en verantwoording zeker ten goede komen.

De afsluitende keynote van Pedro de Bruyckere was weer gewoon goed.

Ik ben het niet echt met hem eens dat we in een pauze zitten, zijn verhaal bevat altijd een mooie balans tussen het onthypen van zaken zónder dat hij dan zegt “we kunnen lekker op ons achterwerk blijven zitten”. De integrale opname staat hier.
En natuurlijk moet ik deze clip ook even opnemen:
http://youtu.be/Kiq_TrEdbl4

Dit was in een heel kleine notendop mijn dag in Rotterdam. En dan heb ik het natuurlijk nog niet gehad over de 2,5 uur die er tijdens de dag ruimte was om te ‘netwerken’. Dat klinkt als zo’n statisch iets, maar is tijdens Dé Onderwijsdagen gezellig bijpraten met collega’s die je meestal helaas veel te weinig ziet door het jaar heen.
En natuurlijk ook niet over het gezellige etentje erna. Niet alles hoeft immers in een blogpost beschreven te worden. 🙂

0 0 stemmen
Bericht waardering
3 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback
9 jaren geleden

+1 goed om te lezen, ook voor diegene die er niet waren (zoals ik) “@ictoblog: Terugblik Dé Onderwijsdagen http://t.co/3Kp4dhmHq9”

trackback

Terugblik Dé Onderwijsdagen: Vandaag iets meer tweets verstuurd dan anders: vandaag 117 tweets, 41 replies, 13… http://t.co/tABeICPeBg

trackback
9 jaren geleden

Terugblik Dé Onderwijsdagen http://t.co/lIivs3SWxw