Als je mij gevraagd had “denk je dat er een standaard is voor de afmetingen van brievenbussen?” dan had ik gezegd “vast en zeker!”. Zo’n land leven we immers in.
Wát dan exact die standaardafmetingen waren zou ik niet hebben geweten. Tot gisterenavond dan. Want er lag een briefje van postnl op me te wachten met de titel “Te kleine brievenbus”.
Over een poststuk dat niet door de brievenbus past omdat die niet voldoet (volgens het briefje) aan de standaardafmetingen van 32 mm hoog en 265 mm breed.
Natuurlijk heb ik mijn brievenbus nagemeten en hij voldoet wél aan die maten (exact aan die maten). Zou me ook vreemd hebben geleken, het is een standaard sleuf in de deur waar aan de binnenkant ook een heel standaard (zoals ze die zelfs bij de Praxis verkopen) tochtklepje zit.
Even Googlen bevestigde wat ik zelf dacht: als het niet aan de brievenbus ligt, dan zal het “poststuk” te groot zijn geweest (en eigenlijk een pakje zijn geweest). Er was in 2011 minimaal één iemand die zich hier een stuk bozer over gemaakt heeft en een klacht ingediend heeft waar ook door postnl op gereageerd is.
Het lijkt er helaas wel op dat de vraag van Mirjam van postnl om het standaard formuliertje aan te passen zodat ook de mogelijkheid van een te groot poststuk beschikbaar was als optie, (nog) geen effect gehad heeft op het ontwerp van het formuliertje. En nu maar hopen dat de postbode vandaag op een moment komt dat er wél iemand thuis is. Óf dat zij de poststuk afgeeft bij een van de buren, want dat doet de pakketdienst van postnl ook.
Vreemd overigens dat daar nog geen goede “social” oplossing voor is. Want juridisch is zoiets voor een pakketbezorger een grijs gebied: als mijn buurman claimt niets ontvangen te hebben en ik dus ook niets ontvang, krijg je nogal wat gedoe. En niet iedereen heeft buren die hij/zij voldoende vertrouwt om pakjes bij af te laten leveren.
Maar het zou toch super zijn als je als klant zelf een aantal alternatieve adressen aan kunt geven als backup-afleveroptie? Binnen x meter loopafstand van je eigen voordeur of zo?
Zou voor een pakketdienst toch ook handig zijn, juridisch veiliger, kans op in 1x afleveren omhoog, klanten tevredener.
Ben benieuwd wat er in het poststuk zit. Ik denk een boek óp papier dat ik te mooi ga vinden om te zagen en scannen! 😉
Een standaard voor alles…. http://t.co/oDf55V8IuJ