jul 172014
 

Deloitte_MOOC_3 OK, het is een beetje flauw. Ik weet namelijk wel beter dan dat ik in de titel schrijf. De MOOC van Deloitte University Press gaat namelijk over “Additive Manufacturing” en in de eerste week leggen ze uit waarom ze het Additive Manufacturing hebben en niet over 3D printing. En daarnaast is de toevoeging “for Business Leaders” een heel belangrijke. Want de MOOC is zeker in de eerste week niet gericht techneuten of mensen die meer willen weten over de details van het goed kunnen maken van een 3D-print.
Ze richten zich op managers, consultants, adviseurs binnen bedrijven die nog helemaal niets van 3D printen weten en die ook vooral in business termen binnen hun bedrijf moeten kunnen uitleggen wat 3D printen is. Niet voor mij dus.
Betekent niet dat het helemaal niet interessant was om de MOOC te bekijken, want qua opzet en platform is het wel een interessante MOOC.

Het platform

Additive_Manufacturing_MOOC

De omgeving ziet er “open” en beest aardig uit. Al heb ik wel de indruk dat e.e.a. wat compacter vorm zou mogen krijgen.

Opbouw van de video’s

De video’s zijn duidelijk van de “moderne” stempel. En ja, dat bedoel ik niet allen positief. Jazeker, géén “saaie” talking heads met ernaast een Powerpoint video. Ook geen onleesbaar gekriebel op een scherm. Mooie sets, dynamische presentator, mooie rekwisieten, goede verlichting etc.
Maar zo traaaaag. Onderwerpen, gasten, “wat er komen gaat” wordt (voor mij) zó ontzettend langzaam neer gezet. Als dit vreselijk ingewikkelde technische problemen waren, dan kon ik me er wat bij voorstellen, maar nu wordt de “spanning” wel heel uitgebreid opgebouwd.
En dan kom je ook bij het grote probleem wat mij betreft: de video’s zijn kort (ook hier: lekker modern, het moet kort vanwege de korte aandachtsboog die internetgebruikers blijkbaar hebben) maar als je dan nog de onderwerpen uitgebreid gaat introduceren dan blijft er wel bijster weinig inhoud over. Ik vrees dat als je een samenvatting in tekst zou maken van de inhoud je niet erg veel A4-tjes nodig hebt.

Niet “open” materialen

Deloitte_MOOC_2

Bij elke video wordt op het einde heel duidelijk gemaakt dat hergebruik van het materiaal niet zomaar toegestaan is. Heerlijk zo’n enorme disclaimer op het einde (maar niet heus). Natuurlijk goed dat ze helder de rechten aangeven.

Andere cursisten

Deloitte_MOOC_4

Zoals je bij de eerste screenshot al kon zien, wordt je actief opgeroepen om je profiel te vullen. Allemaal op zich relevante vragen, maar ik vraag me (zeker gezien de diepgang van de MOOC) ook wel een beetje af in hoeverre het voor Deloitte niet ook een mooi neveneffect is van de MOOC: een mogelijkheid om  bij een groep geïnteresseerden te inventariseren hoe zij tegen additive manufacturing aankijken.

Afsluitende quiz

Deloitte_MOOC_5

Helaas is de afsluitende quiz een redelijk lachertje. Het is gewoon een eenvoudige theorie quiz met wat regeltjes en lijstjes die je uit de video’s hebt moeten opmaken. Wat mij betreft redelijk gemiste kans. Natuurlijk, open discussievragen zijn niet heel handig na te kijken, ook niet bij zo’n 5.000 deelnemers, maar het voelt toch een beetje als een “is dat alles wat mogelijk is?”.

Samenvattend

Ik denk dat de MOOC van Delloitte een (mooi?) voorbeeld is/kan zijn van hoe bedrijven MOOCs in kunnen zetten als een middel om klanten te bereiken en als een middel om te laten zien waar zij expertise over hebben. Ze zullen daarbij wel op de diepgang moeten blijven letten en zich niet alleen moeten richten op gelikte video’s.

 

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Deloitte MOOC over 3D Printen”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.