Getest: i-gotU GT-800

i-gotU GT-800 Hij was afgelopen week nog bij iBood in de aanbieding, maar toen had ik hem al besteld: de i-gotU GT-800 GPS tracker. Ik betaalde er daarom ‘gewoon’ €90,- incl. BTW en verzendkosten voor. Er is ook een iets duurde “Pro” model, maar omdat ik niet echt positieve verhalen gehoord had over de extra hoogtemeter en compas die je dan krijgt (nu meet hij ook hoogte op basis van de GPS) vond ik dat het geld niet waard.

Waarom nu een tracker aanschaffen, terwijl ik op de Gazelle Vuelta tot tevredenheid gebruik maak van mijn iPhone in combinatie met MotionX GPS? Nou, eigenlijk ter voorbereiding op de de komst van de Ridley Blast 29er (ik krijg hem de eerste week van November). Want hoewel ik daar natuurlijk ook een waterdichte houder voor mijn iPhone op zou kunnen monteren, zie ik dat toch wat minder zitten. Met de Ridley verwacht ik toch wat ruwere routes af te leggen en de houder beschermt mijn iPhone weliswaar tegen invloeden van buiten af, maar wat minder tegen schokken. Daar komt bij dat ik met de Vuelta veel lange routes fiets waarbij ik de iPhone ook gebruik om de weg te vinden. Met de Ridley verwacht ik vaker uitgepijlde routes in het bos te kunnen volgen. Daar heb ik ook wat minder aan het plannen van een route via Cloudmade.com zoals ik nu doe.

Ik wilde echter hoe dan ook wél in staat zijn om mijn afgelegde routes vast te leggen. Op de Ridley komt een ‘gewone’ snelheidsmeter voor snelheid, afstand, gemiddelde snelheid, maar voor de GPS-coördinaten was ik op zoek naar wat anders. Het werd deze i-gotU GT-800. Ik heb hem afgelopen week een paar keer getest, nog niet op de Ridley, maar voldoende voor wat conclusies.

Wat zit er in de doos?
i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800
De i-gotU GT-800 wordt redelijk compleet geleverd. Naast het apparaat zelf zit er ook een band bij waarmee je hem aan je pols/arm kunt bevestigen én een houder om hem aan het stuur te bevestigen. Opladen kan via een micro-USB aansluiting.

Afmetingen
i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800
Zoals je kunt zien is het apparaat een stuk kleiner dan mijn iPhone 3GS. Hij is wat dikker maar voor het overige zijn de afmetingen een stuk kleiner. De i-got U GT-800 is waterdicht en de oplaadbare batterij in het apparaat gaat heel lang mee. Ik heb de batterij nog niet leeg gekregen, deels al omdat hij bij het aansluiten aan een computer meteen begint op de laden. Maar zo te zien kun je hem meerdere dagen gebruiken om te tracken zonder de batterij op te laden.

Software
i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800
Het belangrijkste kritiekpunt dat ik vooraf al online had gevonden was dat de i-gotU zich niet als een harde schijf laat zien op het moment dat je hem aan de computer aansluit, je moet de bijgeleverde software installeren om de tracks van het apparaat af te krijgen. En voor die software is alleen een variant voor Windows 7, Vista of XP beschikbaar, dus niet geschikt voor Apple-gebruikers.
Elk nadeel heeft zijn voordeel, de software stelt je wel ook meteen in staat om foto’s te koppelen aan je track en om een route op een kaart te maken. Dat kan op een aantal manieren. Een manier is om de track te versturen naar de server van @trip. Je kunt daar een gratis account aanmaken en hebt dan meteen een link beschikbaar naar een online pagina waar anderen je route, inclusief foto’s kunnen bekijken.
i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800
Grappig daarbij is dat je kunt kiezen voor een 3D weergave waarbij je een fietsje over een Google Earth weergave kunt laten fietsen. Als je de track uit bovenstaande afbeeldingen wilt bekijken, hij staat hier.
Je hoeft echter niet van hun diensten gebruik te maken, je kunt ook exporteren naar MHT-bestand (alles in één bestand, te bekijken met Internet Explorer), KML-bestand, KMZ-bestand, GPX-bestand of een verzameling HTML-bestanden.

Nauwkeurigheid
De nauwkeurigheid van de tracker leek heel groot. Ik had hem afgelopen week een paar keer mee in de trein en zelfs daar, in zo’n ijzeren voertuig, bleek hij best aardig te tracken, maar vandaag bleek dat hij toch een beetje achter blijft ten opzichte van de iPhone. Hieronder zie je een paar voorbeelden van de route waar hij minder nauwkeurig was als de iPhone. De blauwe lijn is steeds de iPhone, de rode de i-gotU GT-800, en in al deze gevallen was de blauwe lijn de correcte route en de rode niet.
i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800 i-gotU GT-800
Nou moet ik daarbij aantekenen dat de i-gotU GT-800 in een van de zakjes op de rug van mijn shirt zat, terwijl de iPhone op het stuur bevestigd was. Dat zou niet zo heel veel mogen uitmaken, het shirt is redelijk dus en op zich zou hij dan ook goed zicht op de satellieten moeten hebben. Ik ga volgende week nog een keer testen met ook de i-gotU op het stuur bevestigd om te zien of het wel wat uit maakt.

Ook heeft de i-gotU langer nodig bij de start. Hier op deze kaart zie je dat de route van deur tot deur gemeten is op de iPhone. Op deze kaart zie je dat de i-gotU pas een fix op voldoende satellieten wist te krijgen toen ik Deurne al bijna uit was.

Conclusie
De i-gotU GT-800 is niet perfect. Daar staat tegenover dat hij tamelijk goed de route weet vast te leggen. Ik hoef niet, zoals bij de iPhone, een extra accu op mijn fiets te bevestigen als ik grotere afstand afleg (de iPhone houdt het zonder extra accu zo’n 50km vol). De i-gotU doet niet aan live tracken, ik kan dus niet onderweg mijn coördinaten zichtbaar maken voor het thuisfront (trackers die dat kunnen zijn ongeveer 100 euro duurder), een goedkope GSM in mijn tasje stoppen (die had ik nog liggen) blijft dan toch ook nog wel handig.
Achteraf moet ik het apparaat aan de computer hangen om de track er vanaf te krijgen, terwijl ik bij de iPhone de track kan mailen vanaf het toestel.

Een laatste nadeel vind ik dat het apparaat geen “auto pauze” heeft. Ik rij geen wedstrijd maar wil wel graag weten hoe hard ik gemiddeld gefietst heb. De i-gotU legt mijn gemiddelde snelheid van vanochtend op 22km/uur. Dat is inclusief een paar verkeerslichten, 2 keer stoppen voor een spoor en 1 keer om even een gel naar binnen te werken. De iPhone gaat dan netjes op pauze en komt op een gemiddelde rijsnelheid van 29,5km/uur uit. Dat is toch wel een verschil. Ik ga dat in dit geval oplossen door de teller op mijn stuur wél op auto pauze te zetten en dan naar die gemiddelde snelheid te kijken.

Ik hoef me met de i-gotU GT-800 geen zorgen te maken over het stuiteren van de fiets, maar als de winter straks voorbij is (hij moet nog beginnen natuurlijk), dan denk ik dat ik op de Gazelle Vuelta toch lekker gewoon de iPhone blijf gebruiken. Het blijft een mooie combinatie van route aflezen, afgelegde route tracken en live te volgen zijn.

0 0 stemmen
Bericht waardering
4 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Patrick
Patrick
12 jaren geleden

Maar waarom dan niet “gewoon” en goedkopere GPS logger?

Patrick
Patrick
12 jaren geleden

jep, een goedkopere kleinere gps logger.
Die kleinere versies stop je in een boterhamzakje in je rugzak en klaar ben je. Niks extra’s op het stuur + het scheelt weer 3 tientjes. Waarom wil je iets zien op dat schermpje? Al de info van de gps logger staat ook op je fietscomputer?