Ik kan er niets aan doen, maar waar ik ook mee in aanraking kom, ik ga altijd op zoek naar de bijbehorende technologieën. Dus ook toen ik ging testrijden met de Gazelle Vuelta racefiets. Waar mijn Ligero voorzien is van naafdynamo, licht, bagagedrager en fietstas, is de Vuelta helemaal kaal.
Veel heb je ook niet nodig, maar één ding vond ik als beginnend racefietsrijder wel heel vreemd: er zat/zit geen bel op!
Het blijkt een langlopend conflict tussen racefietser en andere weggebruikers te zijn. Racefietsers zijn blijkbaar in ruime meerderheid van mening dat een bel niet thuis hoort op een racefiets, terwijl andere weggebruikers (terecht) vinden dat zo’n snelle racefietser die roept dat ze aan de kant moeten niet echt vriendelijk is.
Goed, ik kan begrijpen dat je als echt snelle racer liefst zo weinig mogelijk gewicht mee neemt. En het is ook nog niet eens zo gemakkelijk om een bel te vinden die past op het stuur van een racefiets. Maar het is verplicht sinds 1906 en opgenomen in artikel 5.9.71 van het Voertuigreglement.
Ik ben tot nu toe drie opties tegen gekomen: een bel die je in de shifters verwerkt, een bel die je op het balhoofd bevestigd en de fietstap uit België die je om je arm bevestigd. Die laatste werd door de fietserbond getest en maakt een apart geluidje, maar lijkt nergens (meer) te krijgen te zijn.
De bel op het balhoofd lijkt me dus het meest praktisch. En hoewel er wellicht door “echte” racefietser op neer gekeken wordt is het wat mij betreft het eerst accessoire dat ik aanschaf al ik besluit om de Vuelta (of een andere racefiets) te kopen.
He Pierre, ben het helemaal met je eens. Heb al vanaf het eerste moment zo’n balhoofd bel. Onmisbaar voor jezelf, medeweggebruikers, m.n. in stads- en dorpskernen of drukke fietsmomenten; zondagmiddag is niet te doen zonder bel. De hoge beltoon wordt echter niet altijd gehoord door (veelal) oudere fietsers of er gaat een schrikeffect vanuit.. Gisteren bij de Rabo bergtoer hebben we na afloop ’toevallig’ allemaal een balhoofd bel gekregen dus heb er 1 over. Mocht je die willen, laat maar weten! Groeten Erik
Ja, dat schrikeffect komt wel eens voor. Ik probeer op mijn Giant altijd wat op tijd te bellen zodat ik niet al meteen bovenop ze zit. Maar soms zijn ze nogal in gedachten verzonken.
Wat de bel betreft: Top! Graag.
Hmm….bij mij geen bel op mijn racefiets. Ik pas mijn snelheid aan (langzamer) roep beleefd pardon, fietser en roep dan tijdens het passeren dankjewel….niks mis mee lijkt me.
@ Patrick Het probleem is dat niet iedereen dat roepen als dusdanig begrijpt. Ik merk ook ’s ochtends als ik voornamelijk scholieren moet passeren dat effe bellen voor hen veel duidelijker is dan wanneer ik zou gaan roepen, vooral het ze in grotere groepjes fietsen, dan herkennen ze de bel wel, maar als er voor, achter of naast hen mensen aan het praten zijn, werkt roepen niet echt.
Te paard heb ik liever dat fietsers roepen ipv bellen. Daar schrikken paarden minder van. Maar dan wel graag (beste tourfietsers en moutainbikers) ruim vóórdat jullie al op de hielen van mijn paard zitten. Een paard aan de kant zetten vraagt namelijk een wat grotere responstijd dan een fiets. Ik heb helaas nogal eens discussie met fietsers als ik op een fietspad rij, maar echt (ik heb een ‘rijbewijs’ voor paarden dus ik kan het weten), paarden mogen volgens de wet op het fietspad als dat de meest veilige optie is. De voorkeur heeft de berm maar daar staan vaak veel obstakels zoals paaltjes en borden. De weg is meestal voor zowel ruiter als overig verkeer niet de veiligste optie. De veiligste optie heeft dus altijd de voorkeur. Mocht ik al eens in de weg lopen dan bij voorbaat sorry. Vergeet niet te roepen 🙂
@Pierre, het ligt eraan waar en wanneer je met je racefiets rijdt. Met een racefiets in de spits door de stad, dorp zoek ik niet op. Wellicht is een bel op dat tijdstip en die route het beste. Zoals ik mijn racefiets gebruik…..ginne bel erop.