De iPad heeft shareware nodig!

Apple is er trots op, het enorme aantal applicaties dat beschikbaar is voor de iPhone, iPod Touch en de iPad. Maar voor gewone gebruikers wordt het meer een last dan een lust dat er zoveel te kiezen is. Zeker omdat voor de iPad de bedragen die voor een applicatie gevraagd worden gemiddeld hoger liggen dan voor de iPhone/iPod Touch.

Neem bijvoorbeeld applicaties om te kunnen printen. Apple heeft dan wel AirPrint toegevoegd aan iOS, het aantal printers dat daar ondersteund wordt is nog heel beperkt. Het is dan ook niet gek dat er heel wat (meestal betaalde) applicaties te vinden zijn die veel bredere ondersteuning beloven.

De prijzen van die applicaties lopen nogal uiteen. Er zijn een paar gratis opties, maar bedragen als €3,99 / €6,99 komen veel vaker voor. De duurste applicatie kost €10,49 terwijl daar dan nog niet genoeg waarderingen voor binnen gekomen zijn om een gemiddelde score weer te geven en recensies in de App-store zijn er ook nog niet.

Bij andere applicaties wil ik, voordat ik geld neer leg, eigenlijk eerst zien en proberen of de feature-set die ze claimen te bieden wel zo compleet is als men doet voor komen. Want of ik nou het beste Quickoffice Connect Mobile Suite had moeten aanschaffen of toch Documents To Go Premium (beiden €9,99 per stuk) weet ik niet en op basis van online reviews alleen kan ik dat ook niet goed genoeg inschatten.

Bij spellen wil ik de gameplay uitproberen en ook hier geldt dat ze zeker niet altijd goedkoop zijn (er zijn dit weekend toevallig een paar aanbiedingen, maar dat is vanwege Thanksgiving Day in de VS). Ook daar zijn bedragen als €3,99 voor een game geen uitzondering. En hoewel dat natuurlijk een stuk lager is dan een game die je “vroeger” in de winkel kocht, is het toch net wat veel om zo maar in het wilde weg te gaan kopen.

Sommige aanbieders doen het handig/verstandig en leveren een lite versie van hun App zodat je die gratis kunt testen. Bij printer apps is dat handig omdat je dan in ieder geval kunt testen of jouw printer ondersteund wordt voordat je geld uitgeeft. Ook bij spellen zie je Lite-versies die gratis zijn en bij spellen als Angry Birds zie je dat dat een producent veel kan opleveren.

Maar Lite-versies zijn ook geen echte oplossing. Het is extra werk voor de ontwikkelaars om die versies te bouwen en te onderhouden en het maakt het aanbod van apps nóg groter. Een generieke oplossing in de Apple winkel zelf zou dan veel handiger zijn. Laat een ontwikkelaar maar aangeven hoe lang een applicatie gebruikt mag worden voordat er betaald moet worden. Dat kan 24 uur zijn of wel 14 dagen. Dat zou een ontwikkelaar zelf moeten kunnen kiezen.
Natuurlijk gaan er hacks verschijnen waarmee je dat dan kunt omzeilen. Maar dat voorkom je toch niet. Ook nu zijn er opties beschikbaar om zonder te betalen apps te installeren. Of je betaalt voor een app is dus ook nu niet afhankelijk van of het technisch onmogelijk is. Een eenvoudig systeem van proefversies zou er juist voor kunnen zorgen dat meer mensen een applicatie proberen en besluiten dat het het geld zeker waard is.

[update 9:45] Android Market heeft deze functionaliteit al, ook al is hij niet helemaal zo uitgebreid als dat ik hier voorstel. Je mag binnen 24 uur na aankoop de applicatie retourneren. Dat mag je maximaal 1 keer per applicatie doen, dus je kunt dit niet misbruiken voor een applicatie die je af en toe wilt kunnen gebruiken. Met dank aan Martin Klerx en Mirjam Sinnema voor de tip en info hierover via Twitter!

4 1 stem
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Ikvindvanniet.nl
13 jaren geleden

Het is toch een kwestie van tijd voordat dit ook met grote getale aangeboden wordt lijkt mij.