Het blijkt keer op keer maar weer dat met standaarden onderlinge verbindingen tussen producten van verschillende leveranciers ontzettend veel eenvoudiger maken.
Zo ook toen ik een nieuwe autoradio wilde inbouwen in onze auto. Ik moet bekennen dat ik dat al heel lang niet meer heb hoeven doen. De laatste keer was nog in een Citroen Dyane , dat was eenvoudig. Maar daarna werd dat steeds door de garage gedaan (bij aflevering van de auto).
Ik wilde de radio vervangen omdat hij geen mogelijkheid had voor het aansluiten van bijvoorbeeld een iPod of iets anders waarmee ik de verzameling muziek die ik normaal gesproken beluister af te kunnen spelen. CD’s zijn niet zo heel handig als je die normaal gesproken niet meer gebruikt (anders dan als backup voor de muziek zelf). Daarvoor is de verzameling te groot geworden.
Nieuwe autoradio uitgezocht en gekocht. Welk type doet er niet zo heel erg toe. Maar ik had bij de Halfords staan twijfelen: gebruik maken van de inbouwservice voor 50 euro of zelf doen. Toch maar zelf gedaan, omdat bij de radio stond dat hij beschikte over een ISO-stekker en ik er vanuit ging dat mijn ‘oude’ radio dat ook zou hebben.
Gelukkig voor mij bleek dat zo te zijn. Hierboven zie je links de ‘oude’ verbinding en rechts de kabel die bij de nieuwe radio hoort.
Dat ik dat niet vooraf heel zeker wist had te maken met een onderdeel van de autoradio dat nog niet gestandaardiseerd/vereenvoudigd is: het mechanisme om de radio uit de slede te krijgen. Voor de oude radio had ik de pennen niet meer om dat te doen en bij de nieuwe zaten ze niet (meer) in de doos. Ik had het uitbouwen dus uitgesteld tot moment van aanschaf van de nieuwe radio omdat ik er vanuit was gegaan dat 1) de pennen er bij zouden zitten (zou volgens de beschrijving ook zo moeten zijn) en 2) ik wellicht de pennen ook op de oude radio zou kunnen gebruiken.
Helaas daar dus geen standaardisatie. Gelukkig voor mij zat de slede in de auto in een apart frame dat ‘gewoon’ met vier torxschroeven vast zat. Met een omgebogen paperclip kon ik daarna zowel de nieuwe en oude radio uit hun slede krijgen.
Bleef er nog maar één uitdaging over: de roze en gele kabel moesten bij onze Citroen omgewisseld worden. In de handleiding stond wel dat dat voor een aantal automerken moest, maar Citroen stond daar niet bij. Deed je dat niet dan kreeg de radio geen voeding als de auto uit staat en werden de instellingen vergeten. Het is maar een weet.
Wat zijn standaarden toch gemakkelijk. Er is in een auto nog wel wat winst mee te halen. Van de andere kant was het ook wel weer leuk en leerzaam omdat het net eenvoudig genoeg was om voor elkaar te krijgen.