Ik heb de Livescribe pen sinds afgelopen vrijdag in huis en dit is daarom een soort tussentijdse test/review/bespreking. Ik heb vanochtend twee vellen van het schrijfblok volgeschreven terwijl ik al pratend toelichting geef bij de Livescribe.
Die “opname” kan ik niet alleen op de pen zelf terugluisteren of op mijn PC bekijken en beluisteren, maar je kunt hem ook uploaden naar de Livescribe website.
En dan kun je hem ook in webpagina’s embedden zoals ik hierboven gedaan heb.
Je kunt het venster schermvullend maken zodat je iets beter kunt lezen wat ik schrijf.
Je kunt de opname ook hier online vinden en daar kun je dan een score geven of een reactie achterlaten. Online opnames hoeven niet persé voor iedereen zichtbaar te zijn, je kunt ze ook privé maken.
Ik denk dat als het om docenten gaat, deze manier van werken (uitleg geven terwijl je praat en schrijft op ‘gewoon’ papier) wel eens laagdrempelig genoeg zou kunnen zijn om ook mensen waarvoor het maken van een ‘screencast’ een brug te ver is, over de streep te trekken. Op deze pagina kun je een hele lijst voorbeelden vinden van aanvullende uitleg bij huiswerk.
De docent die dat doet hoeft geen computer aangeraakt te hebben (mits iemand anders de opnames achteraf even voor hem online zet).
Ik had vanochtend geen videocamera aan staan, dus je kunt niet zien hoe ik schrijf (alleen het resultaat). Hier is een screencast van Tim Fahlberg waarbij je dat wel stap voor stap kunt zien.
[Disclosure] De Livescribe Pencast is beschikbaar gesteld vanuit het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. De review weerspiegeld echter mijn persoonlijke mening
Leuke en duidelijke review die iig de mogelijkheden (en beperkingen) gelijk helder maken. Je schetst (pun intended) al terecht denk ik dat de concurrentie al gelijk aanwezig is aangezien de meeste studenten hun aantekeningen op netbooks/laptops maken.
Voor docenten zie ik er meer heil in om eenvoudigweg hun lessen op video op te nemen zodat ze de achtergronden van wiskundige problemen ook met additioneel visueel materiaal kunnen toelichten en dat betekent dat de Livescribe pen definitief meer in de (dure) gadget categorie valt.
Dat gezegd hebbende zie ik wel degelijk leuke mogelijkheden om bijv. ook brainstormsessies al dan niet in vergaderingen op deze manier vast te leggen maar dan ben ik wel benieuwd wat er van de audiokwaliteit over blijft, die in jouw voorbeeld toch nog best behoorlijk was.
En tja, dat handschrift he? Als je dacht dat jij al onleesbaar schreef, wacht maar tot je een handgeschreven stukje van mij zou zien
Ik mocht tijdens NECC2010 zo’n pen ontvangen van de bedenker Jim Marggraff uit Oakland en was toch wel behoorlijk onder de indruk. Zijn uitleg heb ik overigens even ‘geflipt’. Het ingenieuze ding lijkt mij met name handig voor interviews. Tik met de pen op de pagina waarop je aantekeningen hebt gemaakt en je hoort het hele interview terug. Geluidskwaliteit is overigens prima als je er aan de bovenkant een speaker op aansluit. Het ‘ingebouwde’muziekinstrument is m.i. zelfs meer dan gimmick.
Opnieuw een helder verslag! Ben wel benieuwd naar de audiokwaliteit in een volle collegezaal vanaf de achterste rij. Zelf ben ik gewend (als ik al teken/schrijf) om tussen reeds bestaande aantekeningen meer erbij te schrijven en te tekenen. Ben wel benieuwd hoe dat met terugluisteren gaat, zeker als de aantekeningen dan verspreid zijn over meerdere velletjes.
Begrijp ik goed dat de schriftherkennings-software er niet standaard bij zit maar apart gekocht moet worden?
Ik vind het woord pencast wel heel mooi en de lading dekkend!
Mooie toepassing voor wiskunde docenten idd. Maar volgens mij dat een geschiedenisdocent dit ook zou kunnen toepassen bij het uitleggen van zaken op een tijdlijn.
Ik denk dat er ook zeker wel een toepassing is bij het notuleren van vergaderingen. Misschien niet direct om deze online te zetten, maar wel om bepaalde onderdelen van een vergadering nog een keer terug te luisteren.
Het geluid klinkt bij mij wel een beetje blikkerig. Komt dit door mijn internetverbinding of komt dit door mijn internetverbinding?
Net zoals Willem vraag ik me ook wel af of het geluid in een collegezaal wel even duidelijk te verstaan is.
Misschien dat het ook een leuke tool is voor het basisonderwijs om kinderen b.v. een verhaal te laten vertellen. Een mooie storytellingtool lijkt mij!
@Raymond: er zijn natuurlijk toch best wel heel wat situaties in het onderwijs waar #1 de docent niet voor een opname zorgt en #2 het gebruik van een laptop voor integrale opnames niet toegestaan is.
Het zal een beetje de vraag zijn of onderwijsinstellingen dit dan wél goed zouden vinden. Er hebben links en rechts toch wel de nodige discussies plaats gevonden over het toestaan van het maken van audio-opnames van colleges.
Voor met name het basisonderwijs vraag ik me wel af of de ergonomie van de pen voldoende is.
@Louis: ik kan dat filmpje niet meer vinden, heb je nog ergens een link?
@Willem: Ik heb zojuist nog een stukje bijgeschreven en ook dan werkt het springen naar de audio perfect.
De handschriftherkenning zit inderdaad niet bijgeleverd, kost extra geld.
@Jeroen: het is geen stereogeluid, maar dit was zonder de headset/microfoon.
@Pierre: Kan je ook gewoon het gesprek opnemen zonder dat kladblok? Ik hoef nog niet eens mijn teksten digitaal te hebben maar ik wil wel graag het gesprek opnemen (door op een rec knopje) te drukken. bij brainstorm sessies wil ik dan weer echter wel het papier gebruiken.
Laat maar heb mijn antwoord inmiddels gehoord tijdens de pencast
Komt er opeens nog een vraag bij me op: Kun je het papier ook een kwartslag draaien en krijg je de pencast dan ook in landscapee te zien?
Is niet als grap bedoeld maar echt een serieuze vraag!
Ik weet dat er discussies zijn geweest over het toestaan van audio opnames van colleges maar ik vind dat op hetzelfde niveau zitten als het verbieden van downloaden .. je voorkomt het toch niet, dus kun je maar beter voor regulering en wenselijke alternatieven zorgen.
Een gemiddelde telefoon kan audio opnames maken, bijna alle mp3 spelers ditto om van de steeds goedkoper wordende voice recorders maar niet te spreken. Als je studenten moet gaan fouilleren om alle vormen van opname apparaten te verbieden, dan mag je wel een flinke wasmand meenemen om die spulletjes in te doen
@Willem: goede vraag, heb ik even moeten testen om het zeker te weten, maar het maakt geen verschil. Er zit zelfs niet eens een optie bij om de pagina te draaien. Gaan ze blijkbaar niet vanuit.
@Raymond: zie hier een post van een tijd geleden daarover.
Margreet van den Berg heeft inmiddels ook een review van de Livescribe online gezet.
Ik weet dat het Vlaamse KlasCement o.l.v. Hans de Four op een school een pilot met de Livescribe pen heeft uitgezet. Je zou met hem contact op kunnen nemen. Ik zal overigens het filmje met Jim Marggraff een dezer dagen op mijn ICTnieuws.nl zetten.
Ik heb de pen in januari 2009 aangeschaft, voel me sindsdien een een circusdirecteur. Dagelijks verzorg ik voor iedereen die het wil zien demonstraties.
Persoonlijk ben ik het meest gefascineerd door de pianosoftware op de pen. De gebruiker kan een piano op papier tekenen om deze vervolgens zelf te bespelen door met de pen de getekende toetsen aan te wijzen. Het is mogelijk zelf nieuwe applicaties te ontwikkelen waarbij de gebruiker de knoppen om de applicatie te besturen zelf op papier tekent. (of voordrukken op papier) Er is een SDK beschikbaar, ik begrijp nog niet precies welke mogelijkheden er zijn om zelf software op de pen te plaatsen.
Zo stel ik me een applicatie rond bepaalde rekenstrategieen voor. De leerling wordt didactisch gestuurd door de applicatie op basis van tussenuitkomsten. (de herkenning van kinderlijk geschreven cijfers is opvallend goed) Ik weet zeker dat er voor deze pen tal van nieuwe applicaties zullen ontstaan waarvan wij het bestaan nog niet bevroeden.
Voor mijn dochter heb ik een oefenblad met tafels gemaakt. Ze wijst een som aan, zegt zelf snel het antwoord en controleert de uitkomst met de uitkomst van door de pen. (geluidsopname gekoppeld aan de som)
Als ik mijn kinderen met de pen zie spelen (6-8 jaar) valt me op dat de pen evolutionair tussen het papier en de laptop ligt. Het is een computer voor op de keukentafel; robuust en kinderlijk eenvoudig te bedienen.
Landscape zou dus een geweldige feature request kunnen zijn!
Heel interessant artikel! Louis verwees al naar ons project met de pen. Meer informatie vind je op http://www.edufiks.be. We stimuleren er leerlingen basisonderwijs tot ondernemingszin aan de hand van nieuwe technologie.