Benny’s Booty

 Gepubliceerd door om 06:25  Onderwijs
dec 142009
 


Bekijk de video op YouTube
Soms kom je pareltjes tegen op internet. Zo ook deze keer. Via een aantal andere filmpjes kom ik toevallig terecht bij een korte annimatiefilm met getiteld Benny’s Booty. Er bleek nog een tweede film op het account te staan (daarover later meer). De aftiteling en informatie op YouTube verwezen naar http://www.bennysbooty.com/. Via de domeininformatie kwam ik bij het e-mail adres van Floris Sprong, de maker van de annimatiefilm.

Uit de aftiteling had ik begrepen dat het blijkbaar een werkstuk geweest was voor de NHL (de Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden) maar veel meer informatie was er niet te vinden over dit project. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Floris gemaild met een aantal vragen. Hij was zo vriendelijk om direct terug te mailen met uitgebreide antwoorden op mijn vragen. Ik zou zeggen, als je het nog niet gedaan hebt bekijk dan eerst het filmpje en lees dan snel verder.
Wat is Benny’s Booty?
Benny’s Booty was een afstudeerproject voor de 4 jarige HBO opleiding “Communication & Multimedia Design” aan de Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden.

Zou je me wat meer kunnen vertellen over de opdracht die aan de film vooraf ging?
Het doel van het afstuderen in het algemeen was dat de student aan een project van ongeveer een half jaar zou werken om daarmee zich competent te tonen in multimedia. In de invulling van de opdracht was de student verder vrij.
De enige eisen waren dat er tijdens het proces een informatie analyse gemaakt moest worden.
Veel studenten werken met een opdrachtgever, en/of in vorm van een stage bij een bedrijf. Ik besloot echter om mijn eigen opdrachtgever te zijn. Ik wilde namelijk een product maken die als visitekaartje kon dienen, en waarbij ik al mijn kennis en vaardigheden kon toepassen. Veel studenten richten zich op één specifiek vakgebied (zoals programmeren, website ontwerp, video, audio, marketing, concepting, etc). Ik vind het alleen juist erg leuk om met heel verschillende vakgebieden te werken. Juist de afwisseling en combinatie van vakgebieden is erg interessant. Video, animatie en audio heeft mijn grootste interesse. Dus eigenlijk sprak het voor zich dat ik een animatiefilm zou willen maken.
Dit plan heb ik voorgelegd aan mijn mentor en aan de afstudeercommissie. En mits ik mijn stappen in het proces inzichtelijk zou maken (met name tijdens de analyse en onderzoeksfase), was dit goedgekeurd.
Het proces heb ik verder vrijwel geheel zelfstandig uitgevoerd. Slechts 1x per maand had ik een kort voortgangsgesprek op school. De rest van de tijd zat ik thuis aan het project te werken.

Even een korte beschrijving van het proces:

  • In de eerste 3 weken zijn er verschillende analyses gemaakt. Een informatieanalyse over viral marketing, een technische analyse voor speciale 3D technieken, en de belangrijkste: een concurrentie analyse waarvoor ik tientalle grote en kleine animatiefilms heb bekeken en beoordeeld op storytelling, grafische stijl, en audio. De positieve punten kon ik gebruiken voor mijn project, de negatieve punten waren juist de valkuilen, die ik moest vermijden.
  • De 3 weken daarna zijn besteed aan het verhaal (scenario en storyboard)
  • Daarna 2 weken grafisch ontwerp. Er zijn honderden afbeeldingen voor referentiemateriaal gezocht. De stijl en aankleding van de film werd vastgelegd.
  • De 6 weken daarna zijn besteed aan het modelleren. Alle 3d modellen zijn ontworpen en gemaakt. (er waren 4 weken gepland, het werden er 6)
  • Toen begon het maandenlange proces van animeren en renderen. Bijna 9000 frames. De planning was dat het ongeveer 8 weken zou duren. In werkelijkheid werden het er 12 weken besteed.
  • In 2 weken werd de film gemonteerd, en werden alle “special effects” toegevoegd.
  • Pas in de laatste week werd alle audio gecomponeerd, en opgenomen. De uiterste deadline was 31 augustus 2009, hetgeen betekende dat er een paar nachten doorgewerkt moest worden.

Precies een dag voor de deadline was de film gereed.

Wat vonden je docenten er van? (ik vond het een 10 waard!)
Mijn docenten waren zeer onder de indruk. Ze vonden het een voorbeeld van wat studenten kunnen bereiken met deze opleiding. Ze gebruiken de film nu in hun showcase. Een afstudeerproject kan helaas alleen worden beoordeeld als “voldoende” of “onvoldoende”. Maar tijdens het laatste beoordelingsgepsprek hadden de docenten geen onderling overleg nodig. Ze waren het er over eens dat dit absoluut een voldoende was.

De tweede film op het account van Floris is een “making of” van Benny’s Booty. En ook die kan ik je aanraden. Het geeft een heel mooi overzicht van hoe het proces in elkaar zit.

Bekijk de video op YouTube
Zeven maanden werk samengevat in 3 minuten!

Hoe heb je de “making of” gemaakt? Je bent daar een aantal keer zelf in beeld, ik neem aan dat een medestudent geholpen heeft? Was het maken van de making of al vooraf gepland? Heb je daar dan ook weer storyboard etc van gemaakt of ging dat meer uit de losse pols?
De making of is eigenlijk ontzettend snel in elkaar gezet. Tijdens de 7 maanden heb ik af en toe zelf even gefilmd waar ik mee bezig was. (Als ik zelf in beeld ben staat de camera op het statief).
De montage van de making of is in slechts 1,5 uur gedaan. De making of is ook vooral bedoeld om even een indruk te geven wat er allemaal bij het maken van een kleine animatiefilm komt kijken.
Er is dus eigenlijk geen planning aan vooraf gegaan. Ik wist alleen dat ik het proces ook kort in beeld wilde brengen, maar verder echt ‘losse pols’ werk ;-)

Als dit je afstudeeropdracht was, wat ben je daarna gaan doen? Is er meer werk van je online te vinden?
Tegenwoordig ben ik werkzaam bij het communicatiebureau Strawberry Fields in Groningen. Ik werk daar als multimediaspecialist. Mijn taken zijn heel veelzijdig, maar ik werk daar vooral aan films (montage).
Het is echter wel van een totaal andere orde als mijn afstuderen. Het bureau werkt vooral voor bedrijven, en films zijn vooral zakelijk.
In mijn 3e leerjaar heb ik er stage gelopen, en ben daar later als parttimer blijven werken. Ook tijdens mijn afstuderen werkte ik daar een paar dagen in de week. Nu mijn studie dus klaar is ben ik er fulltime aan de slag.

Floris heeft tijdens het project en blog voor de docenten bijgehouden: www.bennysbooty.blogspot.com. Daar vind je ook een grotere versie van de tijdsplanning en een PDF-versie van het scenario.

Ik wil Floris ook langs deze weg nogmaals bedanken voor zijn uitgebreide antwoorden bij mijn vragen. Vergeet ook niet om een beoordeling en/of reactie achter te laten bij de films op YouTube!

[update] Met excuus voor de naamsverwarring! Het is gewoon Floris (en niet Joris zoals ik eerst schreef)

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Benny’s Booty”

Reacties (3)
  1. Geweldig en wat een talent is er aanwezig onder de "jeugd van tegenwoordig".

    xSheep doet me meteen denken aan een student van het Koning Willem I College, Edwin Schaap, die op YouTube 2,7 miljoen hits scoorde met zijn Robby animatie.

    Ondertussen heeft hij in opdracht van het Koning Willem I College een promo gemaakt.

    Hulde aan de "jeugd van tegenwoordig"!

  2. Leuke post. Prachtig gemaakt ! Beter dan diverse animaties op Aniboom.Com. Heb je toevallig gevraagd welke programma’s hierbij zijn gebruikt (3ds Max ? o.a)

    Groeten

  3. @Cas:

    Nee, niet gevraagd, maar het Making Of filmpje bevat gelukkig een lijstje:
    Software used:
    * Photoshop CS3 for concept art & textures
    * 3ds MAX 2009 for modelling & animation
    * After Effects CS3 for compositing
    * Motion for 2D effects
    * Nuendo for audio recording/mixing
    * Cool Edit Pro for additional audio editing
    * East West Orchestra Gold for music composing
    * Final Cut Pro for editing and color grading
    * Compressor for encoding
    * DVD studio pro for DVD building

    (de links zijn door mij toegevoegd voor het geval je net als ik niet al die software kent/kende)

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.