De zin en onzin van AppleCare

AppleCare - Klik voor grotere versie
“In het consumentenprogramma Kassa kwam vanavond een item over Apple aan de orde. Daarin stelde de Consumentenbond dat Apple zich niet aan de wettelijke regelingen houdt. Volgens Apple heeft een consument maar één jaar recht op reparatie of vervanging van producten die kapot zijn gegaan. Marcel van Beusekom van de Consumentenbond, vindt dat die termijn veel langer zou moeten zijn.”

(bron)

Op iPhoneclub.nl verscheen vannacht een bericht over een uitzending van Kassa waarin het ging over de garantie van Apple.
Afgelopen week, toen ik de verschillende opties voor een nieuwe computer aan het bekijken was, kwam ik het ook tegen. Apple biedt standaard 1 jaar garantie maar biedt je ook de mogelijkheid om AppleCare in te kopen. Daarmee krijg je onder andere recht op 3 jaar garantie, maar ook op telefonische ondersteuning.

Arnoud Engelfriet schreef niet zolang geleden al over het nut van het bijkopen van garantie. Zijn conclusie was duidelijk: “Een belangrijk voordeel van garanties is dat ze de bewijslast omkeren. De winkelier moet aantonen dat een schade buiten de garantie valt, anders wordt deze geacht onderdeel van de garantie te zijn. Je koopt de discussie over conformiteit in feite af. Met garantiebewijs gaan ze meteen aan de slag, maar kom je met het wetboek in de hand dan ben je een paar uur bezig en dan nog kun je nul op het rekest krijgen.

De reacties bij het bericht op iphoneclub.nl dekken (eveneens) de hele breedte van de mogelijke reacties af. Er zijn mensen die het schandalig vinden, een reactie die aangeeft dat vooral de APRs (Apple Premium Resellers) de dupe zijn van de regeling, en mensen die aangeven dat het meer is dan alleen de (wettelijk eigenlijk al bij de prijs inbegrepen) garantie.

Zelf ben ik er heel pragmatisch mee omgegaan: ik heb AppleCare als standaardoptie in de vergelijking meegenomen. Dus niet als iets wat je “extra” koopt, maar als iets dat standaard onderdeel is van de verkoopprijs.
Blijft natuurlijk dat ik voor mijn iPhone 3GS geen AppleCare heb kunnen kopen. Daar hoop ik hard van dat hij niet stuk gaat of niet buiten de termijn die Apple er voor stelt. Want weten dat je recht hebt op garantie buiten die termijn en weten dat je dat kunt afdwingen is één ding (of eigenlijk twee). Zin hebben in de rompslomp die dat met zich meebrengt is iets heel anders.