“Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat steekt 16 miljoen euro subsidie in de uitrol van gratis internet in treinen van de NS en Arriva. Vanaf 2010 moeten de eerste treinen van wifi zijn voorzien. De NS sluit daartoe een contract met T-Mobile.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat steekt 16 miljoen euro in het project. Daarvan gaat 15 miljoen euro naar de Nederlandse Spoorwegen en 1,1 miljoen euro naar Arriva. Vanaf 2010 moeten de eerste treinreizigers gratis van draadloos internet gebruik kunnen maken. Twee jaar later moeten alle treinstellen van Arriva en alle intercity’s van de NS van wifi voorzien zijn.”(bron)
Eigenlijk geloof ik er nog niks van. Eerst zien, uitproberen, constateren dat het goed werkt en dan geloven. In maart 2004 (!), bijna 6 jaar geleden dus, schreef ik “ProRail zet WiFi voor de NS op de rails” en een maand later “Wi-fi aantrekkelijk voor treinreizigers“. In 2006 kregen we in Eindhoven hotspots op het station. In datzelfde jaar nog zei de NS: “Een landelijke dekking van draadloos internetten in alle treinen van NS is ondenkbaar“. In 2007 schreef ik “Een goed plan voor de verkeerde reden“. Toen ging het ook weer niet door, maar de titel is wél nog steeds van toepassing. Ik vind wifi in de trein om meer reizigers te trekken een heel fout plan.
Stel je voor dat het lukt? De NS kan in de spits helemaal niet meer reizigers aan. Als het rekeningrijden door gaat dan verwacht de regering dat er massaal mensen de auto laten staan en de trein nemen. Die reizen nu in de spits, dus straks ook met de trein in de spits. Lekker, maar niet heus.
Och ja, positief bekijken. Dit gaat eerst heel gammel werken in een beperkt aantal treinen. Dat gaan er een paar mensen de boel hacken. Dan blijkt dat Skypen vanuit de trein niet echt handig is (en als het wel werkt dan neem ik aan dat T-Mobile het gaat verbieden wegens bandbreedte problemen), dat wordt dan wel weer omzeilt. Kortom, genoeg voor nog een paar jaar berichten over de NS en internet.