Kennisnetonderzoek Students’ Voices

Student Voices - Klik voor grotere versie
“Er wordt veel onderzoek gedaan naar ICT en eLearning in het onderwijs, maar nog relatief weinig onderzoek naar de verwachtingen en ervaringen van jongeren over het leren met ICT. Hoe kijken leerlingen, studenten en startende leraren (in opleiding) tegen het gebruik van ICT op school. Hoe gebruiken ze de technologie en wat zijn hun wensen en verwachtingen ten aanzien van het gebruik van ICT in het onderwijs?”

(bron)

Jeroen Bottema verwijst op zijn weblog naar het Kennisnetonderzoek Students’ Voices dat uitgevoerd is door het lectoraat eLearning van de Hogeschool INHolland waar hij als fellow researcher aan deelgenomen heeft.
Op de website van het lectoraat kun je een link vinden naar het complete rapport (PDF!) en een artikel/samenvatting (PDF!) over het onderzoek. De centrale vraag van dit verkennend onderzoek was:
Hoe denken leerlingen en studenten, leraren in opleiding en jonge, startende leraren over de inzet van informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs?

Deelvragen die daarbij werden onderscheiden zijn:
* Hoe gebruiken de onderscheiden doelgroepen de informatie- en communicatietechnologie zelf?
* Hoe zien zij de inzet van communicatie- en informatietechnologie (ICT) binnen leerpraktijken in het reguliere onderwijs?

Het onderzoek had ook als doel om te testen hoe het beste de gewenste gegevens bij de doelgroep boven water kunnen worden gekregen.
In het onderzoek werden gegevens verzameld en geanalyseerd over de verwachtingen en ervaringen van studenten, leerlingen en jonge, startende leraren met betrekking tot het gebruik van de informatie- en communicatietechnologie in leersituaties in het Nederlandse onderwijs. Het onderzoek liep parallel met een identiek onderzoek in Australië. En een vervolgstap die nu uitgevoerd word is dan ook het vergelijken van de bevindingen in Australië en Nederland.

In het onderzoek werd de term ICT zo ruim geïnterpreteerd, dus het ging dan over bijvoorbeeld computers, het internet, games, profielsites en multimedia zoals mobiele telefoon, digitale camera’s, videocamera’s en interactieve schoolborden. In totaal werden in Nederland meer dan 2000 vragenlijsten ingevuld. Daarnaast heeft er een meting plaats gevonden via zogenoemde ‘focusgroepen’.

Het complete rapport bevat veel tabellen/grafieken met vaak bekende verschijnselen, maar ook wel vragen die ik nog niet op deze schaal voor ook het hoger onderwijs in Nederland beantwoord had gezien. Interessante materie dus!

Aardige uitspraak in het rapport: “Opvallend is dat 18% van de PO-leerlingen aangeeft het mobieltje voor van alles te gebruiken, behalve om te bellen.” :-)