Afgelopen januari ging er iets stevig fout bij Dreamhost, de hostingprovider waar dit weblog staat.
Ik kon toen hun bericht met uitleg wel waarderen (en dat gold zeker niet voor iedereen). En, zoals ik in deze post al uitlegde, weg gaan bij Dreamhost brengt voor mij een aantal nieuwe uitdagingen met zich mee en ik hoor dan ook niet bij de ongeveer 1.000 extra mensen die naar schatting van Dreamhost zelf als gevolg hiervan hun hostingcontract opgezegd hebben.
De reden dat ik er weer over begin is dat Dreamhost een overzicht online geplaatst heeft van wat zij inschatten dat deze fout hen gekost heeft. Omdat met name die 1.000 extra vertrekkende klanten zowel een schatting zijn als een onbekende kostenpost is een exact bedrag niet te bepalen, maar in de reacties kwam men tot bedragen van bijna $500.000 tot ruim $700.000, dus zeg maar ruwweg een half miljoen euro.
Dat is heftig.
Het is een leerzaam bericht. Met name ook als het gaat om de $170.000 die ze ten onrechte terug betaald hadden aan klanten (omdat ze dachten dat ze dat geld eveneens ten onrechte afgeboekt hadden) en die ze tot op dit moment niet terug hebben weten te krijgen. Dan weet je dat je heel veel klanten hebt die niet blij met je zijn en die er toch een wat scheef gevoel voor “the right thing to do” aan over houden.