“Leraren moeten straks op internet lesmateriaal kunnen vinden dat door henzelf en collega’s is gemaakt. Elke leraar moet kunnen bijdragen aan de lesboeken, die gratis te gebruiken zijn.
Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) gaat geld steken in de ontwikkeling van deze open leermiddelen.
Dat heeft zijn woordvoerder dinsdag gezegd. Met het nog onbekende bedrag moet er een landelijke voorziening komen en kunnen al bestaande initiatieven worden afgekocht.
In 2011 moet het digitale lesmateriaal dan beschikbaar zijn voor leerkrachten van basisschool tot universiteit.”(bron)
Een opmerkelijk bericht op Nu.nl vandaag. Goed nieuws, maar opmerkelijk vanwege een aantal zaken. Ten eerste omdat hier eindelijk de lijn basisschool tot universiteit wordt doorgetrokken bij de aanpak. Dus geen gedoe meer van spullen die wel voor de ene sector en niet voor de andere beschikbaar zijn, zoals nu bijvoorbeeld wel het geval is met online video (Academia v.s. Teleblik).
Ook opmerkelijk omdat het gelukkig tegen de ontwikkeling in gaat die je op dit moment ook ziet ontstaan waarbij uitgevers hun eigen, gesloten, online portalen aan het bouwen zijn voor het aanbieden van leermaterialen.
Maar natuurlijk ook omdat er al een infrastructuur bestaat hiervoor. Toegegeven, het zijn er nu verschillende: LOREnet met materialen van universiteiten en hogescholen en EDUrep met materialen van de andere onderwijssectoren. Maar gelukkig maken die allebei gebruik van dezelfde technologieën voor het uitwisselen van de bijbehorende metadata en is het een schaalbare structuur waar relatief eenvoudig nieuwe partners aan kunnen sluiten.
Dan hoeven we ons tenminste alleen nog maar druk te maken over de vraag hoe we docenten (leraren) zover krijgen dat ze ook een bijdrage willen leveren.
De zin “Deze leerboeken worden voor iedereen toegankelijk, maar alleen leraren kunnen er een bijdrage aan gaan leveren” doet wat dat betreft mijn haren wel weer een beetje overeind gaan staan. Waarom hebben we het nou hier toch weer over “leerboeken” en waarom alleen een bijdrage toestaan van “leraren”? Wie zijn dat? Ik heb een eerstegraads bevoegdheid Bedrijfseconomie, betekent dat dat ik daar bijdragen mag leveren? Of alleen als ik op dit moment actief ben als docent?
Nou ja, afwachten maar en eens gaan informeren welke instantie verantwoordelijk gaat zijn voor de besteding van de hier aan verbonden gelden.
[update] Voor de duidelijkheid: ik had het item op het NOS journaal (nog) niet gezien (toen zat ik bij de Sint), Op het Helikon weblog staat een reactie van Fons van den Berg met een paar aanvullende kanttekeningen.
[update #2] Op Essen2punt0 staat ook een reactie én de link naar de volledige PDF van het advies en de samenvatting ervan bij de Onderwijsraad.
Het betreffende item op het journaal heb ik inmiddels ook gezien via uitzending gemist.
Jammer dat ik niet kan linken naar de juiste plek in het journaal, het item begint op 5:32 en loopt door tot 7:58 minuten.
Jij hebt me leren bloggen, dus wat mij betreft ben jij zeker een leraar!
Lees ook het bericht op Onderwijsvooruitzichten