IMS Kwartaalbijeenkomst Birmingham – woensdag

Moodle - Klik voor grotere versie

Het programma van de derde dag van de bijeenkomst had voor mij wat minder te bieden dan de eerste twee dagen. Discussies over “wat is belangrijk voor het onderwijs?” zijn op zichzelf heel erg belangrijk, maar daar voor ben ik niet bij een IMS bijeenkomst. IMS moet er gewoon voor zorgen dat er zo goed mogelijke leertechnologie-afspraken zijn. En ik begrijp best dat het voor veel afnemers, leveranciers en de mensen die budgetten beschikbaar stellen op zichzelf een vreselijk saai en niet interessant onderwerp is. En dan helpt het als je aan hen voorbeelden kunt laten zien van waar winst geboekt wordt dankzij het feit systemen wél met elkaar kunnen communiceren.
Maar…dat moet dan niet ten koste gaan van het proces dat voor die winst moet zorgen. En een kwartaalbijeenkomst was nou eenmaal een moment voor de ontwikkelaars, techneuten, nieuwe deelnemers en ervaren deelnemers om over de inhoud te praten. En dat lijkt nu nogal te verwateren.
Ook al omdat er dubbelingen in het programma worden ingebouwd en de tijd niet optimaal benut wordt. Zo kreeg Gilbert Paquette van TELUQ gisteren ruim de gelegenheid om te laten zien hoe hun Learning Design systeem werkt. Dit keer voor de K12 mensen. Daarbij ging hij weliswaar dieper in op de applicatie dan de dag ervoor en was er in de discussie ruimte voor K12 specifieke vragen, maar ik had (uiteraard) liever die extra tijd gebruikt om hands-on met de tool aan de slag te gaan. Want ik had aan het verhaal de dag ervoor al voldoende om me een beeld te vormen van het concept en ik ken Learning Design nou eenmaal al een tijdje.

Moodle QTI export
Ik heb me echter niet zitten vervelen en de tijd deels gebruikt om nog eens naar de QTI-export uit Moodle te kijken. De exportfunctie die er nu voor vragen in zit bevat dusdanig veel fouten en onvolkomenheden dat hij onbruikbaar is. En met de ASDEL playr geïnstalleerd om mijn computer wilde ik uitproberen of ik een export vanuit Moodle direct daar in kon afspelen. Debuggen
Ik ben begonnen met het multiple choice vraagtype in Moodle. Eerst heb ik geprobeerd de bestaande sjablonen die gebruikt werden bij de export aan te passen en de fouten eruit te halen, maar uiteindelijk bleek het veel sneller te werken als ik gewoon een nieuw sjabloon maakte op basis van een eenvoudige meerkeuzevraag die ik met de hand in QTI 2.1 formaat gemaakt had.
Omdat ook zaken als het aanmaken van het manifest (beschrijft de inhoud van het contentpackage) en het package zelf nog niet klopten moest ik die ook eerst aanpassen voordat ik kon testen in Playr.

Playr - Klik voor grotere versie

Playr speelt toetsen af
Maar nog kon ik de vragen uit Moodle niet zomaar in Playr afspelen. Playr gaat namelijk uit van toetsen en niet van individuele vragen. Vreemd genoeg wekt de exportcode van de huidige QTI exportmodule de indruk dat je in Moodle een Quiz (een toets) kunt exporteren, maar ik heb in de interface van de 1.9 versie niet kunnen ontdekken hoe ik dat doe. Wel een optie om alle vragen van een categorie te exporteren.

Gelukkig bleek ook dat niet een groot probleem te zijn. Een Quiz is in Moodle namelijk heel simpel een opeenvolging van vragen. En ik heb daarom besloten om bij de export van individuele vragen vanuit Moodle er automatisch een QTI assessment bij te genereren. Betekent dat je nog steeds de individuele vragen in het package hebt zitten, maar tevens een eenvoudige toets.
En het betekende ook dat Playr nu het package kan lezen en afspelen.

Terug naar Moodle
Met behulp van de Moodle plugin die voor Playr ontwikkeld is kun je de uit Moodle geëxporteerde toets/vragen weer ín Moodle afspelen.

Nog niet af
Maar zoals wel vaker waren dit slechts de grote zichtbare uitdagingen in de export. Ik wilde bijvoorbeeld ook vragen met afbeeldingen en/of Flash filmpjes kunnen exporteren.
Die afbeeldingen worden op dit moment in de Moodle omgeving opgeslagen en die moeten mee het package in. Je kunt er immers niet vanuit gaan dat de persoon die de vragen importeert ook toegang heeft tot de afbeeldingen op jouw omgeving.
Het ‘vinden’ van die afbeeldingen in de tekst van een vraag is een functionaliteit die nu nog niet in de code zit. Daarbij moet je dan kijken of het afbeeldingen, video’s of animaties zijn die op de lokale server staan of ergens anders. In het laatste geval zul je ze namelijk niet zomaar kunnen downloaden.

Ik weet niet of ik vandaag op weg terug naar Nederland nog tijd en zin heb om dat deel van de code aan te passen. Als dat lukt zal ik de aanpassingen toevoegen aan de tracker voor Moodle. Dan is het aan de ontwikkelaars daar om te bepalen of ze de benodigde aanpassingen in de officiële code willen doorvoeren.
En dan zijn er natuurlijk nog vijf andere vraagtypes die nog aangepast/gerepareerd moeten worden.

Genoeg werk aan de winkel dus.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Hans de Zwart
16 jaren geleden

Hoi Pierre,

Is het verstandig/handig en vind je het leuk als je ik je wat directer aan de ontwikkelaars van dat stukje Moodle probeer te koppelen?

Vr. groet,

Hans de Zwart