Ik had vandaag aan de projectbijeenkomst van de Learning Object Discovery Exchange (LODE) Project Group willen deelnnemen, maar die ging helaas niet door. Daarom vanochtend aangeschoven bij de Dynamic Instructional Content Exchange (DICE) projectgroep in opricht. Deze groep wil komen tot de ontwikkeling van afspraken met betrekking tot “eBooks” voor gebruik in het onderwijs. Probleem dat ik zie na wat ik vandaag gehoord heb is dat wat ze willen doen erg aansluit bij (overlapt met) het Common Cartridge verhaal. Ik ben dus benieuwd of dit tot een charter (projectvoorstel) komt.
Na de lunch ben ik bij de Learning Tools Interoperability v2.0 Working Group (LTI) gaan kijken en luisteren. De LTI is een afspraak die het mogelijk maakt functionaliteiten van systemen te koppelen op een uniforme manier.
Vandaag werd tijdens het overleg een prototype/demonstratie getoond op basis van Blackboard en de Wimba Live Classroom (online videoconferentie-omgeving).
LTI maakt het mogelijk om eenvoudig een koppeling tussen beide omgevingen tot stand te brengen waarbij de docent eenvoudige naar Live Classrooms kan verwijzen.
Voordeel voor Blackboard als leverancier is dat ze slechts eenmalig die LTI ondersteuning hoeven in te bouwen en dan met alle andere systemen die LTI ondersteunen kunnen ‘praten’. En omgekeerd is dat dan ook zo.
Dit lijkt me met name voor de wat kleinere ELO leveranciers een interessante optie. Nu is het vaak zo dat een tool zoals QuestionMark Perception wel specifieke koppelingen heeft voor grote ELO’s, maar niet voor andere. Als zo’n tools een LTI koppeling heeft dan hoeft je ELO ook ‘alleen’ LTI te ondersteunen om een koppeling mogelijk te maken.
Het zal nog even duren voordat LTI v2.0 als specificatie buiten IMS beschikbaar is, maar de demo vandaag liet zien dat het niet alleen een spec op papier zal worden. En dat is goed.