“In de virtuele wereld Second Life kunnen objecten worden opgebouwd uit zogenaamde prims (kubussen, cylinders etc). Ook is het mogelijk om met behulp van een zogenaamde ‘offline builder’ onderdelen te importeren vanuit CAD programma’s (computer aided design) zoals Autodesk Maya en 3DStudio. Deze tool kon echter geen complexe of bestaande modellen omzetten. Bart Roeffen, een van de leden van de TU Delft Second Life werkgroep, heeft een importeerfunctie geschreven waarmee dat wel mogelijk is. Vanuit Maya kan nu elk technisch getekend object zoals een gebouw of een auto over worden gezet naar Second Life.”(bron)
Cool! Niet dat je er mij gebruik van zult maken, want dat soort programma’s zijn mij toch net wat té specialistisch. Maar het zijn tools waarvan ik weet (en verwacht) dat ze bij een aantal opleidingen van Fontys wel gebruikt worden door studenten. En die zouden hiermee de modellen die ze tekenen dan kunnen importeren in Second Life en ze daar “in het echt” kunnen bekijken. In het persbericht staat verder dat de importeerfunctie ook voor anderen beschikbaar komt en dat er nog gewerkt wordt aan importers voor andere pakketten.
Met dank aan Willem van Valkenburg voor de tip en link, enne ik hou me natuurlijk erg aanbevolen voor YouTube filmpjes waarin ik dit gedemonstreerd kan zien!