Acht trends in Onderwijs en ICT

“Welke beelden krijg jij als je de klas van de toekomst voorstelt? Een robot die een lesje wiskunde afdraait? De school als medisch centrum waar leerlingen Flash-cards met parate kennis krijgen geïmplanteerd? En de leraar: wordt hij een Bint, een Big Brother of een Jean-Luc Picard? In Vector van maart 2007 beschrijf[t] [Erno Mijland] acht trends in onderwijs en ict, naar aanleiding van bezoekjes aan twee onderwijsbeurzen.”

(bron)

De acht trends die Erno noemt zijn:
#1 Slimme schoolborden
#2 Elektronische leeromgevingen
#3 Stemkastjes
#4 Podcasting
#5 3D
#6 Online software
#7 Video conferencing
#8 Online content

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet helemaal eens was met de samenstelling van de lijst. Zo wordt bij 3D wél gesproken over Google Earth, maar ontbreekt bijvoorbeeld Second Life. Als je de tekst bij Podcasting leest zie je dat Erno het over videopodcasting heeft (en dat kan ook zónder Mac!). Ik dacht online/streaming video te missen, maar dat wordt genoemd bij de toelichting van online content. Gaming, online profielsites als Sugababes en Superdudes of (vergelijkbaar daarmee) elektronische Portfolio’s waren in ieder geval onderwerpen die ik hier zeker terug verwacht had. De stemkastjes vond ik juist weer verrassend omdat ik niet verwacht had dat die als trend al doorgedrongen waren.

Wat is jouw lijstje van trends op het gebied van Onderwijs en ICT? Sluit het aan bij het lijstje van Erno? Moeten er dingen bij of juist af? Ik hoor het graag van je.

0 0 stemmen
Bericht waardering
9 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Willem
Willem
17 jaren geleden

Grappig: toen ik het woord "stemkastjes" zag dacht ik gelijk (zonder dat ik zijn verhaal kende): die is op de BETT geweest, en dat bleek dus ook zo te zijn. Hij heeft dus gewoon goed z’n ogen open gehad, want om de stands met stemkastjes kon je op de BETT haast niet heen.
Wat ik helemaal mis op de lijst zijn de mobieltjes, terwijl die als device zoveel potentie hebben. En ik lees niets over (serious) gaming. Gebeurt er (straks) niets educatiefs met PSP en WII? En waar zetten we Hyves, denkend aan het verhaal van Indira? Het is toch meer dan een profielsite zoals Sugababes en zo?
OK, al met al hier zolang over nagedacht dat ik niet meer aan een eigen bericht toekom… mooie boel is dat!

Marina
17 jaren geleden

virtuele werelden mogen niet ontbreken, inderdaad. De term ELO vind ik te weinig specifiek en ook niet echt een nieuwe trend te noemen.

Wilfred Rubens
17 jaren geleden

Ik zie zelf zo iets voor de handliggends als stemkastjes en slimme schoolborden over het hoofd. Wat ik mis, is inderdaad -Willem- mobile learning. Verder ook het denken in services, personalisering, serious gaming, social software i.h.a. (waar onder social networking technology), e-portfolio’s, etc. Zie ook: http://www.te-learning.nl/elearning20

Jeroen vB
17 jaren geleden

Waarschijnlijk is de inhoud van de lijst met trends erg afhankelijk van de persoon die ze opstelt.

Ik heb het idee dat ik zelf een heel erg vertekend beeld heb van trends in het onderwijs. Ik zie op veel weblogs fantastische (ICT) toepassingen voor het onderwijs waar ik persoonlijk wel enthousiast over ben.

Maar als ik kijk waar men binnen het onderwijs daadwerkelijk mee bezig is, dan kom ik niet verder dan:
* Digitale schoolborden.
* ELO’s
* Digitale portfolio’s

Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen. Zo zijn er ook een hoop scholen, opleidingen en docenten wel bezig met experimenten met video-, beeld- en geluidsopnames, weblogs e.d.
Maar dit is nog steeds maar enkele scholen, opleidingen of enkele docenten.

Misschien dat we een keer een lijst met trends moeten laten opstellen vanuit docenten om te kijken hoe docenten dit ervaren. Lijkt me interessant om deze te vergelijken met de lijst van onderwijskundige, ICT-ers, trendwatchers en andere groepen die werkzaam zijn binnen het onderwijs.

Pierre
17 jaren geleden

Via de mail kreeg ik deze reactie die ik (met toestemming) er even aan toevoeg:

Ik dacht zelf nog aan "User Generated Metadata",
oftwel de groei van het semantische web doordat iedereen zelf gaat taggen.

Groeten, Joël de Bruijn

Erno Mijland
17 jaren geleden

Doordenkend op jullie waardevolle reacties komt nog een andere vraag bij me op: hoe ver moeten we in het onderwijs gaan om de tools die leerlingen gebruiken (Hyves, Second Life) in te zetten. Voorbeeld: ik vind netwerken via internet erg belangrijk, maar adviseer studenten die ik coach in een mini-onderneming eerder een serieus zakelijke netwerkomgeving als Xing of LinkedIn te gebruiken in plaats van Hyves. Hetzelfde geldt voor games: wil je die in het onderwijs gebruiken, dan moet je toch een selectie maken van spellen die educatief verantwoord zijn? Kortom: hoe sluit je aan, maar respecteer je toch je educatieve opdracht? Wat mij betreft zitten in dat overlappend terrein de trends voor de nabije toekomst.

Marieke van Osch
17 jaren geleden

Mijn lijstje zou zijn (op dit moment):

1. sociaal webgebruik (hyves, flickr…web 2.0)
2. video- en audio podcasting
3. online gaming/ virtuele werelden
4. video chat/conference
5. beeld en geluid via internet
6. google earth
7. digitaal portfolio
8. digitaal dagplan

Sybilla
17 jaren geleden

Het valt mij op dat er onder ’trends in onderwijs en ict’ vooral tools worden geschaard. Middelen dus. Ik zag ook graag lijstjes met trends in toepassingen! Daar zal ik zelf eens aan gaan werken…. :)

Pierre
17 jaren geleden

@Sybilla: een link naar het eindresultaat is uiteraard altijd welkom! :-)