De DVD is voorlopig nog niet achterhaald

Online films bestellen slaat (blijkbaar) nog niet echt aan en Gizmodo geeft 10 redenen waarom film downloads nog niet optimaal werken.
Even voor de duidelijkheid: er zijn op het moment globaal gezien een drietal soorten systemen.

DVD / HD DVD / Blue Ray
De “klassieke” manier om een film op je TV te bekijken is het huren van een DVD (of straks een High Definition DVD of Blue Ray schijf afhankelijk van wie de strijd gaat winnen) in je lokale DVD winkel. Hiervan wordt nog wel eens beweerd dat die snel achterhaald gaan worden en vervangen worden door filmdownloads.

Pay-per-View
Het eerste alternatief lijkt het meest op de traditionele TV. Waar je eerst via bijvoorbeeld Canal Digitaal tegen betalen toegang kon krijgen tot een aantal zenders waar achter elkaar films uitgezonden werden, kun je nu bij bijvoorbeeld UPC, per film betalen (pay-per-view). Maar het principe blijft hetzelfde, je kunt de film pas bekijken als hij “er op is”. Dit soort aanbod is eenvoudig te regelen voor een aanbieder, het maakt gebruik van de normale TV-signalen en of er één kijker of een miljoen kijkers zijn maakt voor de aanbieder niet zoveel uit.
Heeft voor een kijker duidelijk beperkingen ten opzichte van DVD’s, maar is bij bijvoorbeeld voetbalwedstrijden of andere live-evenementen wél weer heel handig/krachtig.
Filmdownloads
Het woord zegt het eigenlijk al: de film wordt gedownload en het grote voordeel is dan ook dat je de film daadwerkelijk kunt bekijken op het moment dat jij dat wilt. Zoals bij een DVD dus. En van deze variant wordt beweerd dat het de opvolger gaat worden van de DVD.
Gizmodo heeft 10 redenen op een rij gezet waarom dat in ieder geval nog wel even zal gaan duren:

1. Prijs.
Filmdownloads zijn nog erg duur en komen wat betreft prijs nog veel te dicht in de buurt van een DVD die je koopt. Maar dan krijg je een tastbaar product met hoesje en doosje. Een huur-DVD is veel goedkoper en lang niet iedereen
2. Het aanbod
Het online aanbod van video’s blijft nog heel ver achter bij wat een DVD-verhuur of een winkel beschikbaar heeft.
3. Computer nodig
Voor het downloaden is nog vaak een computer nodig. En hoewel de Apple TV dat mogelijk gaat veranderen hebben de meeste mensen wél een DVD-speler maar nog geen computer op de TV aangesloten.
4. Kwaliteitsachterstand
Een argument dat in de VS harder geldt dan in Nederland is dat TV en DVD al bezig is met de overgang naar High Definition. De downloads zijn nog gewoon Standard Definition omdat ze anders erg groot worden.
5. Macht der gewoonte
Voor de massa is het moeilijke bestaande gewoonten te veranderen en elke overstap op een nieuwe technologie vergt daarom tijd (note van Pierre: klopt, maar dan kan het wel opeens heel snel gaan, zie bijvoorbeeld de GSM)
6. Wat is het verschil?
De meerwaarde van een download ten opzichte van het zelf opnemen van een film op TV of het even naar de DVD winkel gaan is voor de meeste mensen niet duidelijk/aanwezig.
7. Download snelheid
Downloaden van een film van een beetje omvang verondersteld dat je een stevige internetverbinding hebt. En dan wordt niet bedoelt 1MB/sec download!
8. Betrouwbaarheid bandbreedte
De netwerken van internetaanbieders hebben het zwaar. Daarom hebben een aantal aanbieders een maximum gesteld aan de maandelijkse downloadhoeveelheid of wordt de bandbreedte kunstmatig afgeknepen. Je deelt je bandbreedte sowieso met een aantal andere gebruikers.
9. DRM BS
Bij een DVD kun je er nog redelijk vanuit gaan dat hij in je DVD-speler afspeelt. Het gebruik van DRM op filmdownloads betekent in ieder geval al de indruk dat je niet altijd in staat zult zijn de film te bekijken.
10. Te complex
Vergeleken met het gemak van het in de DVD-speler stoppen van een schijfje en op Play drukken (is immers vergelijkbaar met wat we bij CD’s en audio ook al deden) zijn filmdownloads té complex voor de gemiddelde gebruiker.

11. Technisch complex voor de aanbieders
Ik wil daar nog wel een extra reden aan toevoegen: het is ook te complex en bandbreedte-intensief voor de aanbieders. Je ziet al regelmatig berichten verschijnen over bijvoorbeeld de site van uitzending gemist waarvan de benodigde bandbreedte de NOS klauwen voor geld kost. Maar ook de internetproviders en organisaties als Google geven aan dat de bestaande internet architectuur wel eens niet geschikt kon zijn voor massaal unicasting (waarbij voor elke kijker een aparte stroom video verstuurd wordt).

Kortom, ik hou mijn abonnement bij de DVD-verhuur hier in het dorp nog maar even aan.