Weg

Ik moet zeggen dat ik me mijn aankomst hier in Boston een beetje anders voorgesteld had. De vlucht en zo zijn allemaal probleemloos verlopen. Het was op het vliegveld even spannend omdat mijn tas pas ergens op het laatst de band op kwam, maar hij was er uiteindelijk toch. Het hotel heeft “Complimentary High Speed T-1 Connectivity” op de kamers, dus dat was ook wel mooi. Maar het eerste wat ik zag toen ik de voorpagina van mijn weblog wilde opvragen was “The requested URL was not found on this server. Servage.net Clustered Webhosting running enhanced Apache Webserver”.
FTP opgestart en tot mijn schrik was de map met daarin de hele site hier weg!
Meteen een support ticket aangemaakt bij Servage met het verzoek toch vooral ook snel te reageren.
Het antwoord kwam inderdaad redelijk snel maar was niet helemaal waar ik op gehoopt had:

“Hello Pierre,
Thank you for submitting a ticket. We are sorry to hear about your /www3 folder is missing. I have asked our technicians and noone have removed any content on your account.
If you think someone else has access to your account I recommend that you change your password for your admin and FTP account.”

Waarop ik aangaf dat ik geen reden had om dat te denken, voor de zekerheid mijn wachtwoord per direct zou wijzigen en of ze de map terug konden zetten. Daarbij zouden ze het verwijderen van een mappenstructuur van 1GB (!) omvang toch ook in hun logbestanden terug moeten vinden. Het antwoord kwam weer redelijk snel:

“Hello Pierre,
Due to the clustered structure of our systems there is no single log file for you to use as your site is served by many servers.
We do make whole system backups but we are unfortunately not able to resore single files or accounts :( We always recommed our customers to make their own backups.
Thank you for your understanding,”

Je zult begrijpen dat ik hier niet veel understanding voor heb. Servage schuift het probleem gewoon af. Ik heb er 26GB aan opslagruimte, waarvan ik nu zo’n 4,5GB gebruik. Iemand verwijderd een map met een omvang van 1GB en alles wat zij zeggen is “je hebt toch zeker wel een backup”.

Bijkomend probleem voor mij is uiteraard dat ik iets verder van mijn backup af zit dan gebruikelijk. Gelukkig had ik, na de problemen die ik bij de overstap naar Servage had, nog een redelijk complete kopie van de site op de Servage-server zelf staan. Die heb ik nu actief gemaakt.
Er ontbraken een aantal afbeeldingen, die heb ik zo ver ik ze zag kunnen aanvullen met de originelen vanaf mijn laptop.
Ik heb ook bijna alle audio en videobestanden kunnen aanvullen. Belangrijkste ontbrekende bestanden zijn de videobestanden van mijn workshop die heb ik vanochtend toegevoegd. De originele bestanden én de eindproducten had ik gisterenavond op een DVD gebrand (om zeker te zijn dat ik ze niet kwijt zou raken), maar die heb ik niet op mijn laptop staan. Die moeten waarschijnlijk tot zondag wachten.

Intussen ben ik ook gebruik aan het maken van de snelle T-1 verbinding hier om zowel de edukast-website (die er gelukkig nog gewoon stond) en de nu actieve kopie via FTP te downloaden. Voorlopig gaat dat goed, het waren bijna 2GB en hij is over de helft.

Ook hou ik me aanbevolen voor een oplossing waarbij ik elke nacht via FTP de gewijzigde en nieuwe bestanden van een website kan downloaden.