EduExchange 2006 #5

 Gepubliceerd door om 00:01  SURF
dec 082006
 

Geen “echt” wifi tijdens EduExchange vandaag gisteren. Swisscom valt bij mij namelijk niet onder de categorie serieuse aanbieder. Daarom één wat langere post achteraf over vandaag.
Zoals Wytze al opmerkte, EduExchange trekt veel belangstelling, want ook al waren die ruim 700 ingeschrevenen er vandaag zeker niet allemaal, voor een conferentie over “standaarden” staat EduExchange absoluut op de kaart.

Er zijn voor zover ik heb kunnen zien video-opnames gemaakt van de sessies van Toine Maes, Gerard Hartsink, de plenaire delen met de dagvoorzitter en met de leerlingen, en de discussie achteraf. Ook de presentatiebestanden van de verschillende sessies komen nog online via de EduExchange-website.
Willem Karssenberg en Wilfred Rubens schreven inmiddels ook al de eerste berichten over de dag. Enige dubbelingen (of juist verschillen in perceptie afhankelijk van het standpunt) zijn dus niet uitgesloten.
Toine Maes (Kennisnet ICT op School)

Eduexchange 2006

Toine Maes verving Maria en ging met pepernoten aan de slag. Hij stond stil bij de rol van web 2.0 voor het onderwijs. Daarbij nam hij zijn huisarts als eerste voorbeeld, die vind internet maar niets, daar tegenover zette hij de reisbranche en de automobiel-industrie als voorbeelden van waar het internet wél voor ingrijpende veranderingen heeft gezorgd. Hij hield het publiek voor dat we eigenlijk niet kunnen verwachten dat de student/leerling niet ook datgene doet wat wij doen: als de tussenlaag (in dit geval het onderwijs) zich niet aanpast, dan wil de klant (de student) rechtstreeks naar de bron (het leren). In de nieuwe onderwijsinstelling moet ongelimiteerde toegang tot en uitwisseling van informatie de norm zijn.
Om dat te kunnen doen heb je, aldus Toine, standaarden (afspraken) nodig. Dat zijn dan zowel onderwijsspecifieke afspraken als web 2.0 afspraken. Kennisnet heeft daar de afgelopen paar jaar flink aan getrokken in de vorm van het programma Educatieve Contentketen. Dat programma wordt dit jaar afgerond, het eindrapport is sinds vandaag beschikbaar, deelnemers aan EduExchange konden het rapport direct meenemen, ik kon niet zo snel een online versie vinden je kunt hem vanaf deze pagina downloaden en daar kun je ook gedrukte exemplaren aanvragen.

Gerard Hartsink (ABN-AMRO)

Eduexchange 2006

Gerard Hartsink kon niet begrijpen dat banken wél online toegang tot alle noodzakelijke data kunnen regelen en scholen niet. Daarbij ging hij uitgebreid in op het beschrijven van het proces van het pinnen. Helder is inderdaad dat dat een complex proces is. En het heeft niet altijd goed gewerkt (denk bijvoorbeeld aan de strijd tussen chipper en chipknip of het niet bij een bank kunnen pinnen met een giropas en v.v.) en Europees is er nog steeds wel het nodige te verbeteren. Maar, er was een urgentie om samen te werken en dat was belangrijk/noodzakelijk. Anders lukt het volgens Gerard niet. Een afweging die onderwijsinstellingen moeten maken: wat zit er van de activiteiten binnen de keten in het gemeenschappelijk (coöperatief domein) en wat in het competitieve domein? Interessant verhaal, voelt ook heel logisch aan, maar het is altijd de vraag hoe je dat soort dingen dan weer vertaald naar de onderwijspraktijk.

Workshop HO

Eduexchange 2006

Zoals ik vanochtend schreef viel ik hier in voor Sylvia Moes om samen met SURF-collega Jaap Kuijpers de discussie aan de contenttafel te leiden. Ik volsta even met de foto van de resulteren flap en wat steekwoorden: ten eerste de conclusie dat we dit een keer moeten herhalen met wat meer tijd. Waar Wilfred concludeerde dat het in de setting van de afsluiting moeilijk discussiëren was, was hier het tegenovergestelde het geval. Ruim de helft van de mensen die in de drie ronden tijdens de workshop aan de tafel zaten kende ik nog niet en allemaal hadden ze wel zinvolle zaken te vertellen over het gebruik van content in hun onderwijsinstelling. Vraag waarmee we begonnen was “hoeveel procent van de content (onderwijsmateriaal) wordt bij jullie onderwijsinstelling elektronisch aangeboden, wie is op het moment de hoofdproducent (docenten, studenten, uitgevers, …) en verwacht je dat in deze situatie de komende paar jaar verandering komt”. Ondanks de heel ruime definitie van content liep het percentage nog best ver uiteen. Ook ontwikkelde niet iedereen alles allemaal zelf en bleek binnen competentiegericht onderwijs de bereidheid tot gebruik van (verwijzen naar) materiaal van anderen toe te nemen. Standaarden lagen niet erg voor op de tong en het boek is nog lang niet dood.

Erik Duval (K.U.Leuven & ARIADNE & ProLearn)

Eduexchange 2006

Erik nam dé uitspraak van de dag voor zijn rekening: “Ik geloof niet zozeer in oplossingen maar meer in goede problemen“.
(Binnen ARIADNE willen we het probleem van overvloed aan leermaterialen gaan creëren)

Boektip: Barry Schwartz – The Paradox of Choice / Why More Is Less
of bekijk hem op TED.com

Tijdens de sessie kwamen de projecten waarbij Erik betrokken aan bod.
* Uiteraard is er nog steeds: http://globe-info.org/
Uitgangspunt: iedereen kan bij iedereen zoeken; niet: iedereen moet op één plek zoeken.
* Search: ProLearn Query Language Definition
Gebruikt het principe van graceful degradation om zowel geavanceerde als minder geavanceerde repositories te kunnen bevragen.
* Ariadnenext
Herdesign van de verschillende componenten van Ariadne
* Zoeken vanuit Reload
Zie ook deze screencast.
* Metadata for Architecture Contents in Europe
* Melt – Learning Resources for Schools
Alleen Creative Commons licentie binnen alle materialen binnen het project.
Ministeries van onderwijs van Oostenrijk, Catalonië, Hongarije, Ijsland. Estland, Finland, Ierland, Italië, Slovenië, Spanje, Zweden inclusief een paar andere partijen waaronder een paar commerciële partijen werken hier samen.
Waarom Creative Commons? Het is simpel en het werkt.
* Automatische selectie van muziek bij Aristomusic, automatische tagging bij last.fm en handmatig bij Pandora.

Andere uitspraken: Hoe je wil dat ik de metadata kom ophalen interesseert me niet. Als jij wilt dat ik kom harvesten, kom ik harvesten, mag dat niet, maar moet ik federated searchen, dan doe ik dat.
Ik wil dat jij (de zoekmahcine) er voor zorgt dat datgene wat voor mij kwaliteit is, als eerste bovenaan komt, en de rest pas daarna. Dan interesseren mij die 99% onzin niet.
Slot:
Searching => gisteren
Finding => vandaag
….maar hoe gaan we om met de problemen van morgen?

Webspijkeren II
Ik was van plan geweest ook bij deze sessie te zijn. Hij was aansluitend aan die van Erik, dus ik bleef zitten, maar moest nog met Harm Weistra overleggen over de aanpak van de afsluitende forumdiscussie.
Dus Bart, het spijt me dat ik naar buiten rende terwijl de ruimte volstroomde. Haal ik nog een keer in want ik wil uiteraard weten wat jullie met QTI gaan doen in Webspijkeren II. :-)
Forumdiscussie
Forum ;-)

Deel dit bericht:

  5 reacties aan “EduExchange 2006 #5”

Reacties (5)
  1. Je weet toch wat Nial_Kennedy deed met een foto die Microsoft zonder bronvermelding plaatste:-)

  2. Ehm, volgens mij voldoe ik met de link naar de bronpagina van de foto (die er ook al zat om 00:38 uur) toch aan de voorwaarde van bronvermelding?
    Overigens: ik vind dat Flickr hier wel wat zou mogen helpen. Want als ik een eigen foto wil inplakken, dan krijg ik de HTML-code om dat te doen aangeleverd, en bij deze foto moest ik zelf de code voor het invoegen van het plaatje en de hyperlink aanmaken. Terwijl Flickr door het aanleveren van de code er ook voor zou kunnen zorgen dat er standaard een extra regeltje wordt meegeleverd in de vorm van iets als originally uploaded by Trendmatcher want ik kan me voorstellen dat dat de verwijzing is, die videosites bijvoorbeeld wél standaard meeleveren, die je hier mist?

  3. Ach Pierre, ik mis het niet echt, en jij mag iedere foto gebruiken die je bij me tegenkomt (Ik ben tenslotte van het delen) maar de stunt van Nial schoot me ineens te binnen toen ik gisteren m’n foto terugzag. Maar je hebt helemaal gelijk wat Flickr betreft. Ze zouden dat inderdaad mee kunnen leveren zoals de diverse video sites dat doen.

  4. Op http://ariadne.cs.kuleuven.be/wordpre… vind je de slides van mijn sessie en nog wat opmerkingen over mijn ervaringen op EduExchange en de dag erna.

    Fijn te horen dat je mijn bijdrage kon smaken en DANK, Pierre, voor jouw blogmerkingen en DANK voor de discussie op EduExchange: gaf zeker stof tot nadenken!

  5. Hoi Erik,

    Dank voor de link. Ik heb de presentatie in het bericht ingevoegd. Zoeken op ariadne leverde overigens nog meer Slideshare-presentaties op.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.