mrt 292006
 
“‘My main concern was they were focusing on trying to transcribe every word that was I saying, rather than thinking and analyzing,’ Entman said Monday. ‘The computers interfere with making eye contact. You’ve got this picket fence between you and the students.'”

(bron)

Zucht. Daar gaan we weer. Een professor verbiedt het gebruik van laptops in haar colleges. Reden: dan zitten ze maar alles wat ik zeg in te typen in plaats van dat ze nadenken over wat ik ze vertel.
Prima punt natuurlijk: als studenten allemaal als een gek dezelfde aantekeningen gaan zitten uittypen van een verhaal dat die prof staat te vertellen is dat inderdaad absolute onzin. Zouden ze wat hebben aan een audioversie (en dat noemen we dan een podcasst) of zelfs een videoversie? Of als ze samenwerken bij het maken van de aantekeningen via collaborative real-time editing of zo? En denk je nou werkelijk dat ze nu wél gaan nadenken?

Deel dit bericht:

  20 reacties aan “Laptops staan interactie met prof in de weg”

Reacties (20)
  1. Waarschijnlijk voelde ze wel contact en aandacht toen de cursisten nog zaten te pennen. Um…

  2. Briljante reactie van Elke. Ik was ook zo’n penner en kijk nu wel eens jaloers naar de mogelijkheden die er nu zijn om aantekeningen anders vast te leggen. Misschien is het inderdaad een oplossing als van ieder college een podcast wordt gemaakt die gewoon is te downloaden na afloop. Maar dan krijg je waarschijnlijk het probleem dat de zalen leeg blijven (je kunt immers het complete college toch downloaden) en dan is er echt helemaal geen contact meer mogelijk.

  3. Wellicht moet men eens kijken na het nut van een 2 uur college?

    Vooral nu een aantal docenten powerpoint hebben ontdekt en voornamelijk gebruiken om voorbereidingstijd te besparen zie je dat de kwaliteit onderuitgaat.

    De twee grootste problemen op de universiteit is dat de studenten de colleges niet voorbereiden en het liefst helemaal geen huiswerk doen. Dit heeft automatisch het gevolg dat het niveau en effectiviteit van de colleges wegzakken in een moeras van onbegrip en verveling.

    Zou het verdelen van de groep in 4 tot 8 kleine groepen die elk dan 15 tot 30 minuten intensieve interactie met de docent en elkaar heben wellicht meer opleveren?

    De studenten zijn niet meer anoniem en de docent moet weer leiden en kan zich er niet afmaken met een saaie zinloze powerpoint.

    Sociale problemen vragen om een sociale oplossing en die zijn meestal lastiger dan een technologische upgrade :/

    zie ook http://www.geol.wwu.edu/rjmitch/stoni… (1985!)

  4. @Marc: als de reden voor het aanwezig zijn alleen het horen van de live audio is, dan moet je daar toch ook je conclusies uit trekken.
    Het zou hetzelfde zijn als het niet op CD (of andere media) uitbrengen van liedjes omdat dan niemand meer naar een concert toe gaat (je kunt immers het liedje ook vanaf CD beluisteren). Een live-uitvoering van een muziekstuk wordt bezocht als het wat toevoegt. Dat zou voor een live-uitvoering van een college ook zo moeten zijn.

  5. @Piere Tja, ik begeef me misschien op glad ijs. Ik heb alleen mijn collegetijd (tweede helft jaren ’80) als referentiekader. Toen was het voornamelijk een kwestie van veel pennen (ik deed economie). Sloeg je de college’s over, dan miste je een behoorlijke dosis info voor je tentamen.

    Jij doelt ongetwijfeld (en daar kan ik me wel iets bij voorstellen) op college’s waar je iets meer dan alleen maar puur de stof meekrijgt. Dit is natuurlijk afhankelijk van de studierichting, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat je een stukje overdracht mist als je alleen een platte mp3-file tot je beschikking hebt. Eens. Hetzelfde geldt voor een concert, hoe goed de DVD ook in elkaar zit en hoe duur je surroundset ook is, in de zaal klinkt het totaal anders, niet te vergelijken.

  6. @Marc: natuurlijk, ik ken die colleges ook, maar die prof waar dit over gaat gaf juist aan dat het bij haar college zijn meer zou moeten omvatten dan het overpennen/overtypen van haar letterlijke woorden.
    Dus waarom dan niet de beschikbaarheid van die laptops inzetten om die interactie die ze wenst te versterken? Dat kan zodra je de noodzaak van het gebruik van die laptop om een letterlijk verslag te maken wegneemt.
    Overigens, hoe lang denk je dat het duurt voordat er een student met opname-apparatuur op de eerste rij zit en het resultaat daarna online zet? Het zal toch niet iets zijn wat alleen ik hier weet te bedenken.

  7. @Marc: Ik zat in dezelfde periode een collegeblok te vullen met ‘de opkomst van de Griekse poleis’, samen met 150 anderen. Niks van geleerd. Maar wel heel goedkoop voor de faculteit.
    Een ander hoorcollege was een one-man-show. Niks van opgeschreven, want alles stond in de reader werd ons verzekerd. Ik vertel de bloedstollende verhalen van die man nog steeds aan mijn eigen leerlingen.
    Da’s nou ’t verschil.
    De dame in kwestie kiest voor hoge informatie-dichtheid zonder verwerking. Dat is de goedkope, moeiteloze optie. Oké, maar dan moet ze ook niet zeuren over contact met studenten.

  8. Ik kan me de redenering van deze prof wel voorstellen.

    Want wij als ICT-ers zien vaak alleen de fantastische mogelijkheden die ICT zou kunnen bieden.
    En natuurlijk is het geweldig als studenten hun aantekeningen digitaal bijhouden. Het liefst zien wij deze aantekeningen vervolgens verschijnen op een speciaal weblog of in het portfolio van de desbetreffende student. Misschien dat dit nog beter kan, als al deze studenten nu eens samen de aantekeningen in Writely zetten Online Computer Supported Collaborative Learning.

    Dit is toch geweldig. Wat stom van deze prof om dat te verbieden.

    Maar we hebben ook nog te maken met de praktijk. Want eigenlijk gaat typen niet zo makkelijk als schrijven. En als je een laptop in de collegezaal hebt, heb je ook een draadloze netverbinding en internet. Helaas wordt dit door de meeste studenten echt niet gebruikt om aantekeningen online te maken of om het college via de webcam te streamen voor de zieke mede student die thuis zit.
    Vaak word dit gebruikt om nog even snel een e-mailtje te versturen, nog even bij de kletsen op MSN of dat leuke doorstuurmailtje aan studiegenoten te laten zien.

    @ Elke en Marc: Ik heb aan het begin van een nieuw millennium college gevolgd en de hier boven genoemde voorbeelden gezien (studenten die achter in de zaal gingen zitten omdat daar de Wlan verbinding het beste was en vervolgens lekker irritant anderen af te leiden).

    Met laptops en Wlan verbindingen zijn fantastische dingen te doen en ik zie hier een hoop mogelijkheden voor.
    Ik vind het daarom ook niet verstandig van deze prof om de laptops te verbieden, maar kan wel begrijpen waarom hij deze keuze heeft gemaakt.

    Persoonlijk vond ik het overigens bij een goed hoorcollege zelf ook heel prettig om op de sheets (die je van te voren had uitgeprint) en een collegeblok aantekeningen te maken en deze vervolgens in de computer om te zetten naar een goede samenvatting.

  9. DIt:

    "Persoonlijk vond ik het overigens bij een goed hoorcollege zelf ook heel prettig om op de sheets (die je van te voren had uitgeprint) en een collegeblok aantekeningen te maken en deze vervolgens in de computer om te zetten naar een goede samenvatting."

    maakt:

    "En natuurlijk is het geweldig als studenten hun aantekeningen digitaal bijhouden. Het liefst zien wij deze aantekeningen vervolgens verschijnen op een speciaal weblog of in het portfolio van de desbetreffende student. Misschien dat dit nog beter kan, als al deze studenten nu eens samen de aantekeningen in Writely zetten Online Computer Supported Collaborative Learning."

    minder moeilijk en deels overbodig.

  10. Daar heb je gelijk in gmlk.

    Ik wilde ook illustreren dat wij als ICT-ers vaak naar de onbegrensde mogelijkheden van systemen kijken en hoe deze (in theorie) veel kunnen toevoegen aan het onderwijsproces.

    Wij kijken volgens mij te weinig naar de mogelijkheden van ICT toepassingen die we reeds hebben, hoe docenten en studenten er nu gebruik van maken en hoe dit eventueel verbeterd kan worden.

    Ik vermoed dat studenten al jaren samenvattingen van colleges maken, maar er is nog nooit een docent op het idee gekomen (of heeft het nog nooit uitgevoerd) om deze samenvattingen van studenten te beoordelen als onderdeel van een opdracht of tentamen. Of om deze samenvattingen online te zetten in b.v. een ELO en de studenten elkaars samenvatting te laten beoordelen of redigeren oid.

  11. @ Jeroen:
    quote" er is nog nooit een docent op het idee gekomen (of heeft het nog nooit uitgevoerd) om deze samenvattingen van studenten te beoordelen als onderdeel van een opdracht of tentamen."

    … en dat weet jij heel zeker, want je bent op de hoogte van al datgene wat iedere Nederlandse docent aan HBO en universiteit in de laatste 3 jaar met ICT heeft gedaan.

    Wat een zeldzaam vooringenomen gelul !

  12. <deflame modus>
    Vaste bezoekers weten dat ik alleen SPAM verwijder en stevige / persoonlijke discussies prima vind. Ik stel wel voor de beeldspraak functioneel te houden. Dan draagt het namelijk bij aan de discussie.
    </deflame modus>

  13. Wat een zeldzaam onprettige reactie! Ben ik niet gewend op deze plek. Ik zou zeggen: zand erover!
    Of kennen jullie elkaar en is dit een 1 april grap? (reacties op die vraag hoeft niet hier)

  14. Ik ben het wel eens met Jeroen in veel opzichten.

    Technologie wordt te vaak *in de plaats van* sociale veranderingen als oplossing wordt aangedragen. Technologie is niet altijd het juiste of het beste antwoord en het is zelden het enige onderdeel van een effectieve oplossing.

    Hierboven gebruik ik _technologie_ in een zeer hedendaagse zin. Natuurlijk kun je onderwijs methodiek en zelfs ‘lezen en schrijven’ als technologie aanmerken. We doen dat niet meer omdat deze technologie nu al zo oud is dat we ons nog maar amper een wereld kunnen voorstellen zonder geschreven taal.

    Wellicht wordt het tijd dat ‘we’ eens nieuwe ‘technologie’ gaan ontwikkelen om dit sociale (en waarschijnlijk grotendeels educative) aspect te kunnen aanpakken?

  15. @Rino: deze vraag ligt natuurlijk vreselijk voor de hand, maar ik stel hem toch. Ken jij voorbeelden van plaatsen waar dat wél al gebeurt?
    (ja, ook als jij die niet kent, betekent dat niet dat het niet gebeurt, ben gewoon zoals altijd nieuwsgierig naar voorbeelden)

  16. @ Rino,
    Ik denk ik een redelijk beeld van de manieren waarop ICT de laatste jaren in het hoger onderwijs wordt toegepast.

    Ik ben zelf nog geen 3 jaar geleden afgestudeerd aan een ICT studie (communicatiesystemen) en heb één jaar onderwijskunde gestudeerd. Ik heb dus aan den lijven ondervonden wat er met ICT gedaan (of niet gedaan) werd en wat de invloed daarvan is / was op studenten.
    Vooral tijdens het jaar onderwijskunde heb ik me heel erg geërgerd aan de manier waarop er in de opleiding aandacht werd besteed aan ICT in het onderwijs. In de opleiding zelf werd er gebruik gemaakt of eigenlijk moest men gebruik maken van een portfolio, maar dit was niet in het onderwijs geïntegreerd. Daarnaast heb ik het vak "Onderwijs en ICT" gevolgd waar voornamelijk theoretisch over CSCL werd gepraat waar ik zelf destijds (was / ben part-time werkzaam op een basisschool) heel weinig mee kon.

    Ook ben ik 2 maal naar de surf onderwijsdagen geweest (helaas niet het laatste jaar, aangezien ik niet meer voor studententarief mee kon). Hier heb ik een hoop interessante (en ook minder interessante) toepassingen van ICT gezien.
    De meest interessante toepassingen die ik hier gezien heb waren degene waarbij oude of bestaande systemen werden gebruikt om het onderwijs te ondersteunen (discussiegroepen via exchange server, peer reviews via blackboard fora e.d.). De toepassingen zoals ik in mijn eerdere reactie heb genoemd.

    Natuurlijk zal ik nooit een compleet beeld hebben van heel het hoger onderwijs (wie heeft dit overigens wel), maar helemaal vooringenomen zou ik mezelf niet willen noemen ;)
    Misschien dat ik overigens wel onterecht heb gesteld dat nog nooit iemand op het idee is gekomen. Er zijn natuurlijk op http://www.digitaledidactiek.nl een hoop goede voorbeelden van het tegendeel te vinden. Maar ik vermoed dat de meeste docenten hier heel weinig mee doen, terwijl wij hier als ICT-er vaak wel van uit gaan. Dat is het gene wat ik hier mee wilde illustreren (had ik overigens wel duidelijker kunnen doen).

    Ik denk ook dat de meningen van Rino en mij best veel overeen komen. Althans dat idee krijg ik als ik even vlug het laatste artikel in zijn weblog lees. Maar zonder verder bewijs durf ik hier niet op in te gaan ;)
    @ gmlk
    Dit doet me denken aan een citaat dat ik ooit uit een presentatie op de Surf onderwijsdagen heb onthouden:
    "technology is only technology if it was invented after you were born"
    <i>Alan Kay</i>

  17. Mijn ervaring is dat studenten met laptops zich tijdens het college voornamelijk bezighouden met mail, msn etc. en nauwelijks dingen noteren. Tja. Het maken van aantekeningen, deze digitaal bijhouden en op een speciaal weblog zetten is op zich een prima idee. Wat je echter niet moet vergeten is dat iedereen op een andere manier dingen leert, voor sommigen is het juist noodzakelijk om eerst iets zelf op te schrijven alvorens het écht te kunnen begrijpen en onthouden.
    Ik denk dat wanneer je lessen digitaal kunt downloaden er aanvankelijk wel studenten wegblijven (vooral als het college ‘al’ om 8:45 begint of ‘pas’ om 16:00 uur. Maar het is ook zeer waarschijnlijk dat ze uiteindelijk weer terug in de collegebanken komen. Interactie, vragen stellen etc is toch ook een belangrijk onderdeel van een leerproces. Vooral wanneer je spreekt over moderne vreemde talen, die kun je in principe niet alleen achter je pc leren.
    Ikzelf ben erg blij met de technologie en de mogelijkheden die het schept voor het onderwijs. Sinds kort kan ik gebruik maken van digitale talenpractica (ikzelf geef een moderne vreemde taal), en voor mijn gevoel gaat er een wereld aan mogelijkheden open. Docenten van de oude stempel zijn vaak digibeet, dat is jammer. Zij zetten zich eerder af tegen dit soort vernieuwingen. Het is ook wel begrijpelijk, het citaat van Alan Kay is helemaal waar. Maar ik denk ook dat het ouderwetse schoolbord niet zal verdwijnen. Ikzelf heb gemerkt dat je bepaalde grammatica-items wel leuk met ppt kunt presenteren, maar dat het toch beter werkt om dit soort dingen samen met de klas op het bord uit te werken.

  18. "I suppose earlier generations had to sit through all this huffing and puffing with the invention of television, the phone, cinema, radio, the car, the bicycle, printing, the wheel and so on, but you would think we would learn the way these things work, which is this:

    1) everything that?s already in the world when you?re born is just normal;

    2) anything that gets invented between then and before you turn thirty is incredibly exciting and creative and with any luck you can make a career out of it;

    3) anything that gets invented after you?re thirty is against the natural order of things and the beginning of the end of civilisation as we know it until it?s been around for about ten years when it gradually turns out to be alright really."

    "Another problem with the net is that it?s still ?technology?, and ?technology?, as the computer scientist Bran Ferren memorably defined it, is ?stuff that doesn?t work yet.? We no longer think of chairs as technology, we just think of them as chairs. But there was a time when we hadn?t worked out how many legs chairs should have, how tall they should be, and they would often ?crash? when we tried to use them."

    ([ http://www.douglasadams.com/dna/19990… Bron])

  19. Het blijft niet alleen beperkt tot laptops, ook mobieltjes moeten er aan geloven….

  20. Aha. Tja, P0rno is altijd goed voor heftige reacties bij de meeste mensen. 8-(

    Dit heeft meerdere factoren:

    Het voorbeeld van de ouders? Als de ouders zelf stiekem p0rno bekijken kun je het de kinderen amper verbieden. De kinderen nemen ook dit gedrag over, zelfs zonder het ooit te hebben gezien, omdat het een heleboel andere subtiel gedrag beïnvloed.

    Waar leren de kinderen omgaan met het Internet? De meeste ouders laten hun kinderen "los" op het internet zonder enige supervisie of assistentie. Wellicht is dat niet de meest gezonde handelwijze?

    Als ouders willen dat hun kinderen ‘juiste keuzes’ maken dan moeten de ouders het goede voorbeeld geven. Zowel ‘het verkeerde’ voorbeeld geven als ook het nalaten om een voorbeeld geven hebben onvoorspelbare gevolgen.

    Ik zet ‘juiste’ en ‘verkeerde’ tussen aanhalingstekens omdat dit per gezin/persoon verschillend is en ik niet perse mijn eigen waardeoordeel wil opleggen aan anderen Persoonlijk vind ik "een behoefte aan p0rno" ongezond.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.