Quicktime 2 RSS

 Gepubliceerd door om 22:43  Edupodcast
jan 212006
 
“The forthcoming QuickTime 2 Really Simple Syndication (RSS) technology, a development program to be launched in Europe in the spring, will allow the lecturer to record their own "performance" – their slides, notes and details of student assignments as they deliver them live to the students in the lecture hall.
Once the lecture is over, the technology behind the system can turn the content into suitable files and automatically upload them to Apple’s iTunes network or connect it to RSS feeds that students, and others, can subscribe to.”

(bron)

Dit klinkt als wat bij het Digicol-project een aantal jaar geleden al gerealiseerd werd, alleen toen op Windows-systemen en (natuurlijk) zonder gebruik van RSS. Het stappenplan daarvan laat overigens zien dat het nog best veel handelingen zijn voordat je van start kunt. Maar een draadloze dasspeldmicrofooon (kost overigens een paar centen) zal neem ik aan niet in de geplande setup van Apple zitten.

Deel dit bericht:

  5 reacties aan “Quicktime 2 RSS”

Reacties (5)
  1. Dat is precies waar wij nu mee bezig zijn, alleen dan met allerlei tussenstappen. Volgende week de introductie op: http://vodcomm.blogspot.com

    Het proefvideoblog voor docenten Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam.

  2. Hoi Samuel,

    Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar het eerste filmpje lijkt mij toch wat anders dan hierboven bedoelt wordt. Daar gaat het namelijk om het opnemen van een ‘live’ les. En Piet’s Vodcast is juist een afzonderlijk ‘ingeblikte’ presentatie. Niet dat daar iets mis mee is overigens. Of gaan jullie vervolg-afleveringen ‘in de klas’ opnemen?

  3. Hoi Pierre, je hebt inderdaad gelijk. Het is niet precies wat wij doen.

    Waar ik echter op doelde was de mogelijkheid om met Quicktime Pro iPod video bestanden te maken. En deze via RSS verspreiden voor educatieve doeleinden. Voor de RSS verspreiding gebruiken we nu nog een weblog service. Maar het zou natuurlijk geweldig zijn als dit ook met Quicktime kon. De gekozen vorm, het integraal opnemen van college’s ben ik niet zo’n groot voorstander voor. De aandacht is in een collegezaal al snel weg, laat staan op een beeldscherm. Het is natuurlijk wel handig om achteraf iets wat onduidelijk was nog een keer terug te kunnen zien.

    We zullen de mogelijkheden met Quicktime in ieder geval in de gaten houden. Succes met je geweldige blog!

    Groet,

    Samuel

  4. Hoi Samuel,

    Klopt, het opnemen van een college blijft een moeilijk punt. Het vergt een ervaren spreker om een mix te vinden van iets wat ‘life’ en vanaf een computerscherm goed werkt. Het kan natuurlijk wel. Kijk maar eens naar Bert Visscher of Herman Finkers op TV. Die ‘werken’ live natuurlijk nog beter dan op TV, maar weten iets op het toneel te zetten dat in beide gevallen goed werkt.
    Gaan we in de toekomst mediatraining aanbieden aan docenten? Ik weet wel dat ik meteen van zo’n mogelijkheid gebruik zou maken!

  5. Tja, een docent – zeker een universitaire – is nu eenmaal niet altijd een showman of vrouw.

    De technologie is daar om docenten te faciliteren/helpen bij het beter overbrengen van hun – vaak boeiende – boodschap. Van mij hoeven ze daar geen extra vaardigheden voor te leren. Iedere docent moet echter wel proberen er achter te komen wat zijn of haar beste manier is om de boodschap zo efficient mogelijk over te brengen. De onderwijsinstelling heeft als taak de docent daar zo breed mogelijk in te kunnen faciliteren.

    Neemt natuurlijk niet weg dat ik denk dat de gehele bevolking steeds beter ‘mediagetraind’ raakt door de overvloed aan media. En dat de docenten van de toekomst daarom waarschijnlijk ook veel beter met audiovisuele middelen zullen kunnen omgaan.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.