EduExchange 2005 #2

 Gepubliceerd door om 01:22  SURF
dec 092005
 

Zoals ik al zei: EduExchange 2005 was wat mij betreft een goede conferentie. Al werd mijn dag gisterenavond bij thuiskomst wel danig verpest toen bleek dat dé geluidsopname die ik graag online had willen zetten, die van de keynote van Erik Duval helemaal niet opgenomen was. :-( Maar voor het overige was het een interessante dag. Ik had mijn laptop wel bij me, maar heb niet getracht live verslagen te schrijven. Ging trouwens ook niet, want we hadden geen draadloos netwerk.

Daarom ook gewoon wat kreten en uitspraken die ik zo links en rechts op papiertjes geschreven heb (was ook weer eens een ervaring trouwens). Inleiding
De inleiding werd verzorgd door Marieke Jas van het ROC Leiden, maar ook een tijdlang actief als programmamanager bij de Digitale Universiteit. Zij maakte in haar inleiding een driedeling in gelovigen, sceptici en daar tussenin de realisten. Zij vond uiteraard dat zij behoorde tot de categorie realisteren.

Citaat van Marieke Jas: “Als Donner kan podcasten, waarom doen wij dat dan niet?”
Mijn vraag (alleen achter in de zaal hoorbaar) was daarop: “ja, waarom eigenlijk niet?”, maar wellicht omdat het een vraag was die voor Marieke niet hoorbaar was kreeg ik daar in haar inleiding geen antwoord op.

Keynote Rob Koper
Rob Koper van de Open Universiteit Nederland verzorgde de eerste keynote. Hij ging eerst globaal en daarna wat dieper in op het TenCompetence-project. Zijn presentatie kun je in zijn geheel teruglezen en de slides kun je downloaden vanaf deze pagina op de DSpace-server van de OUNL.

Het eerste deel van de presentatie van Rob werd ook uitgezonden bij het Nationaal Innovatie Event dat op dat moment in Maarssen plaats vond.

Na de presentatie van Rob werd overgeschakelt naar Maarssen waar door de voorzitter van het Innovatieplatform, minister-president Jan Peter Balkenende de opening verrichtte.

Sessie #1 DU online eTutoringcourse
Presentatie door Pieter Swager, lector bij INHOLLAND.
Pieter gaf een overzicht van het leertraject/de training The Happ-e-Tutor waarbij de deelnemers zich kunnen ontwikkelen tot eTutoren. Alle informatie en ontwikkelde materialen zijn te vinden op http://www.du.nl/etutoring

Het is een interessante training die (ook) als SCORM-pakket beschikbaar is en dus ook bijvoorbeeld in de ELO van mijn werkgever te gebruiken is.

Sessie #2 EduRep (Educatieve Repositories Netwerk)
Jan Kees Meindersma (Stichting Kennisnet) en Herman Rigter (Scholengemeenschap Laar en Berg) verzorgde een presentatie over EduRep. De presentatie heb ik nog niet online, maar ik heb deze presentatie opgenomen en de MP3 met de audio ervan en een kort filmpje van een deel van de demonstratie die Herman Rigter verzorgde.

EduRep start met drie verzamelingen:
1) Davindi
2) Programma-matrix van APS
3) Leermiddelenplein van SLO
En dan heb je het over de informatie (metadata) van ruim 100.000 leermiddelen.

EduRep bouwt een “Applicatie zoekinterface” waarn de front-end aplicaties van de instellingen tegen kunnen praten en er wordt daarom dus géén nieuwe website gebouwd. Er komt dus een technische interface voor de applicaties.

Niet uitgelegd is welke ‘standaard’ gebruikt wordt voor de koppeling aan de voorkant (OAI-PMH en BVE-contentzoekprofiel worden wél genoemd).

EduRep kan ook informatie over commerciële content bevatten omdat alleen de link en de metadata worden geharvest.

Herman Rigter van de Scholengemeenschap Laar en Berg liet zien hoe zij al gebruik maken van EduRep om vanuit hun elektronische leeromgeving in de Davindi-database te zoeken.
Handig: in hun ELO maakt de docent een voorselectie van criteria die van toepassing zijn als de leerlingen zelf gaan zoeken. Hij maakt als het ware een vakspecifiek zoekprofiel. Als een leerling dan een zoekopdracht uitvoert op basis van een simpel trefwoord, dan wordt ook het profiel (de filter) daar op toegepast.

Ik heb een kort filmpje opgenomen van de demo die Herman gaf op basis van het Laar & Berg Studieweb (http://lb.studieweb.nl/) over het zoeken in de DaVindi database.

Als docent heeft Herman nog de nodige wensen; overigens is het daarbij wel van belang om je te realiseren dat het hier om een VWO-school gaat en brugklasser stuur je dan wel anders aan dan HBO/WO-studenten.

Eerste versie van EduRep is beschikbaar in april 2006
Volgende stap is uitbreiden van het aantal collecties, bijvoorbeeld een aantal van de projecten die nu vandaag ook hier zijn.
Teleblik komt in maart/april 2006 beschikbaar (achter entree, maar gratis voor scholen) en geprobeerd wordt die meteen te koppelen.

Sessie #3 Webspijkeren

Bart Rienties en Martin Rehm van de Universiteit Maastricht gaven een overzicht van het project Web-spijkeren. Het blijkt dat de eerstejaarsstudenten (overigens voor een groot deel afkomstig uit het buitenland in dit geval) in het algemeen slecht tot heel slecht in winskunde zijn.

Probleem/uitdaging => teveel verschillen in voorkennis en té weinig tijd om dat bij de aanvang van het collegejaar te doen, dus daarom in de zomer.
Oplossing => Zomercursus.

Waardering van de studenten was hoog én de slagingspercentages van de studenten die de summer course gevolgd hadden steeg flink. Ook overigens de studenten die de SC gedaan hadden en het afsluitend examen niet gehaald.
Uitdaging: content niet uit te wisselen….nu voor een deel getest tussen Blackboard en Natschool met een geknutselde conversie.

Er wordt een SURF Special Interest Group (SURF) rond Wiskunde opgericht, in februari/maart 2006 vind de eerste Nationale conferentie online bijspijkeren Wiskunde plaats.

Ook van deze sessie heb ik een MP3-versie (komt nog online)

Sessie #4 Trends in ICT – welk probleem lossen we op?
Spreker: Jan Bartling

Niet veel over te vertellen, Jan is in de typologie van Marieke Jas een criticus.

Keynote #2 – Erik Duval
De keynote van Erik dit jaar was goed. Ja, ik weet, ik was het vorig jaar erg met hem oneens. Ook dit jaar bestond een deel van zijn boodschap uit het “alles wat we nodig hebben is er, hoeft niet meer lang onderzocht te worden”.
Maar waar dat vorig jaar een heel groot deel van zijn boodschap was in Berlijn, en toch ook nog wel een groot deel van de boodschap in Utrecht, was het nu slecht een stukje er van.
Daar komt bij dat ik gemerkt heb tijdens EduExchange vorig jaar en in nog grotere mate dit jaar dat instituten die met uitwisseling aan de slag gaan al heel snel ontdekken dat het nog lang niet allemaal zomaar gaat. Maar, waar ik vreesde dat ze door dat verschil zouden afhaken, blijkt dat ze steeds meer zoiets hebben van “dat moeten we dan toch maar realiseren”. En daar sloot een ander deel van Erik zijn verhaal prima bij aan.

1. all content, everywhere
“Het is vijf na twaalf om er voor te zorgen dat al die content voor u beschikbaar is als u straks thuis komt.”
“Neem al gebruiker er alleen genoegen mee als je alle content beschikbaar krijgt.”

2. ELECTRONIC FORMS MUST DIE (nog steeds)

Titel, omschrijving etc. zijn triviale metadata. Veel interessanter is informatie over het gebruik van die content door studenten….of nog beter hoeveel die studenten er aan gehad hebben. “Attention data” heet dat.

We hebben dan wel een aantal belangrijke afspraken om te maken rond attention metadata (attentiontrust.org)
1. property => eigenaar ben ik
2. mobility => ik moet mijn data mee kunnen nemen
3. economy => ik wil iets terug voor mijn data (als iemand er iets mee verdiend, wil ik er wel geld voor krijgen)
4. transparency => ik wil weten waarvoor het gebruikt wordt.

3. Nog eentje van vorig jaar: “Finding not searching”.
En ik wil niet nog een keer al die informatie over mijzelf ingeven die het systeem zou moeten kennen!

Prachtige uitspraak: “That is so….Google!”
(= iemand anders zal dat wel oplossen en dan doen wij het niet maar niet)

Maar wél….RSS…Social filtering….

4. Beyond text!
Waarom? Anders blijven mensen zich afvragen waarom we niet alleen printen. Niet alleen voor de content, maar ook voor het zoeken. Zie bijvoorbeeld http://ariadne.cs.kuleuven.be/infovis

5. Integrating loosly coupled components
Slim zoeken…. Vanuit Word/Powerpoint automatisch federated zoeken in o.a. wikipedia naar bijvoorbeeld definities en plaatjes etc.

Zoals gezegd: ik had Erik gevraag of hij het erg vond als ik zijn keynote zou opnemen, dat vond hij geen enkel probleem en hij nam mijn hardeschijfrecorder mee het podium op. Maar of ik nu in mijn enthousiasme een verkeerd knopje ingedrukt heb of wat er anders misgegaan is, ik weet het niet. Helaas.
Ik heb wel een tweetal korte clipjes van zijn presentatie, die komen nog online, voorlopig alsvast een citaat door Willem vastgelegd.

En natuurlijk
Foto’s van de dag op Flickr zijn er natuurlijk ook. En zoals eigenlijk altijd, gewoon leuk om oude bekenden te ontmoeten, nieuwe mensen te leren kennen (de belangstelling voor het uitwisselen van toetsmaterialen is groot) en mensen te leren kennen die ik eigenlijk al kende, maar alleen online.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “EduExchange 2005 #2”

Reacties (2)
  1. Hallo Rob

    Ik ben benieuwd naar het ‘filmpje’ van Davindi. Bij mij werkte de link niet….?

    groet

  2. Hoi Rypke,

    Welke Rob bedoel je? Het korte filmpje staat helaas nog niet online. Welke link heb je geprobeerd?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.