Kranten hebben het moeilijk lezen we regelmatig. Nieuws via internet is sneller en meestal gratis. Kranten hebben daar al op verschillende manieren iets aan proberen te doen. Sowieso natuurlijk door ook via internet hun nieuws aan te bieden. Maar klanten laten betalen hiervoor wil nog niet echt lukken. Een ander experiment is het maken van korte videoreportages die via de website beschikbaar gesteld worden. De krant als TV-station. Het Eindhovens Dagblad en de Volkskrant experimenteren hier mee. Maar op heel verschillende manieren. Een korte vergelijking.
Eindhoven Dagblad
Het Eindhovens Dagblad startte een maand geleden EDTV. En er blijkt veel belangstelling voor te zijn. Op zich ook niet raar, want het zijn korte filmpjes die overigens erg regiogebonden zijn, maar daarom ook weer leuk en interessant.
EDTV maakt uitsluitend gebruik van streaming video, aangeboden via de streamingservers van Noterik. Dat is hetzelfde bedrijf dat ook de software onder de SURFnet Videotheek levert.
EDTV experimenteert nadrukkelijk met het opnemen van advertenties bij en voor het filmpje.
De Volkskrant
De Volkskrant maakt blijkbaar deels gebruik van materiaal dat door Zoom.in geproduceerd wordt en deels van eigen materiaal voor hun video-aanbod.
Het verschil tussen het materiaal van Zoom.in en van de Volkskrant zelf is duidelijk zichtbaar:
Het materiaal van de Volkskrant is in meerder formaten beschikbaar, wordt in hoger kwaliteit aangeboden en is niet voorzien van een hinderlijk reclamefilmpje van 25 seconden.
Een belangrijk ander verschil is dat de eigen producties van de Volkskrant ook via iTunes aangeboden worden. Die kwam ik daar ook maar heel toevallig tegen, maar als je in de Music Store zoekt naar Volkskrant, dan vindt je deze link (je hebt iTunes nodig om die link te volgen). Voor zover ik kon zien op de site geen verwijzing hier naar toe en ook geen gewone RSS-feed (laat het me s.v.p. weten als die er toch blijkt te zijn).
De eigen filmpjes van de Volkskrant zijn leuk. Niet te lang, steeds een zelfstandig verhaaltje. Het soort materiaal waarvan ik me écht kan voorstellen dat je op je iPod Video wilt bekijken. Ik heb ze afgelopen week in de trein gewoon op mijn laptop zitten bekijken. Vooral die over surfers in New York waarbij de man uitlegt dat het in de winter het beste surfen is en je hem dan door een halve meter sneeuw op het strand naar de zee ziet ploeteren is een aanrader.
Voorlopige conclusies
Ik denk dat kranten laten zien dat ze meer kunnen dan alleen tekst en foto’s op papier.
Door zich te concentreren op een bepaald thema (lokale berichten) en korte reportages zijn ze interessant, geschikt voor online gebruik en voor mobiele apparaten.
Helaas voor EDTV zal ik veel van hun filmpjes niet zien. Ze hebben geen notificatiesysteem (lees: RSS) waarmee ik gemakkelijk op de hoogte kan blijven van het verschijnen van nieuwe afleveringen én ik kan ze niet offline bekijken zoals ik bij de Volkskrant wel kan.
Advertenties of lage kwaliteit (om bandbreedte te besparen) zijn funest wat mij betreft. Dit zijn de filmpjes die ik nu ook vaak op de lokale omroep op de TV zie (als ik op dat moment toevallig er lang zap). Interessant, maar niet iets waar ik voor zou gaan betalen en ook niet naar 25 seconden reclame voor ga kijken.