Zoals je weet hebben we in Nederland “onderwijs” (PO/VO/BVE) en “hoger onderwijs” (HBO/WO). Een belachelijke scheiding natuurlijk, zeker als het over ICT gaat.
Daarom ben ik ook blij dat bij congressen als de SURF Onderwijsdagen toch ook gewoon deelnemers uit het “onderwijs” aanwezig zijn.
Eentje daarvan, Willem Karssenberg heeft me de afgelopen week geholpen mijn video’s geschikt te krijgen voor Pocket PC. Maar daar bleef het niet bij.
Willem stuurde me ook een aantal verwijzingen naar websites en initiatieven waar hij bij betrokken is of die nog maar eens bevestigen dat ze in het “onderwijs” vergelijkbare uitdagingen hebben én mooie voorbeelden.
Daarom een kort overzicht met links.
ICT op School
De eerste verwijzing betreft een reactie van Willem op een congres van ICT op School. Daar werd treffend in beeld gebracht hoe verschillende kinderen kunnen vertellen over ICT in hun onderwijs.
Zie ook hun weblog en dit korte filmpje.
Uitdagingen
Dat ICT in het “onderwijs” vergelijkbare uitdagingen oplevert als in het hoger onderwijs blijkt wel uit dit bericht.
Scholenlijst
De Yahoo-lijst “scholenlijst” waar ik naar verwijs, blijkt ook heel interessant te zijn voor mensen uit het hoger onderwijs.
Zo vond ik er dit bericht van Gerard Dummer. Gerard heeft de preconference van Mark Prensky en de bijeenkomst van Wim Veen tijdens de SURF Onderwijsdagen 2005 opgenomen en zet die als MP3-bestanden online!
Kortom, die RSS-feed kon nergens anders heen dan naar SharpReader.
Volgens mij doen steeds meer mensen hun best linkjes te leggen/bruggetjes te slaan tussen die werelden! Surfnet/Kennisnet werken al samen, Kennisnet en Ict op School ook … ’t wordt steeds mooier
Maar tussen het basisonderwijs en het hoger onderwijs zit wel een wereld van verschil.
Hoewel een aantal aspecten van ICT in het onderwijs natuurlijk wel gestandariseerd mag worden (b.v. een doorgaande leerlijn ICT vaardigheden) of een beter systeem om gegevens tussen scholen uit te wisselen zullen er ook een hoop toepassingen niet gestandariseerd kunnen worden.
Ik ben bang dat door alle aspecten van ICT in het onderwijs samen te pakken, men zich teveel gaat richten op één totaalpakket welke niet voor alle onderwijssoorten geschikt is.
(de meeste electronische leeromgevingen zoals Blackboard, Fronter e.d. zijn b.v. niet geschikt voor kleuters)
@Jeroen: je helemaal gelijk als je bedoelt dat het geen eenheidsworst moet worden. En ik neem ook aan dat een deel van de reden van de huidige scheiding van bijvoorbeeld de geldstromen ook gewoon te maken heeft met het feit dat het onderwijs niet in de hele kolom hetzelfde is.
Maar zeker als het gaat om kennsdeling over innovatie op het gebied van ICT en Onderwijs, dan denk ik dat de scheiding kunstmatig is. Neem bijvoorbeeld die MP3’s van de twee sessies tijdens de Onderwijsdagen (een evenement gericht op het hoger onderwijs). Ik denk niet dat er al iemand in het hoger onderwijs wist dat die er waren. En dat is dan toch wel zot.
Dag Pierre. Ik zag dat je verwees naar een voorbeeld dat ik gemaakt heb met Google Earth. Inmiddels is er een website met opdrachten voor Google Earth die ik heb gemaakt: http://www.werkenmetgoogleearth.nl/. Misschien een leuke uitdaging om de earthquest Geheim Agent uit te spelen.
Mooie site Gerard. Niet als vervelende vraag, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: worden deze opdrachten ook door leerlingen gemaakt? En zo ja, wat zijn hun reacties daar dan op?
Ik ben de opdrachten aan het uitproberen bij leerlingen van het basisonderwijs. De reacties zijn positief. Maar ik merk dat ik er nog wel het een en ander aan moet verbeteren. Zo ga ik eigenlijk er van uit dat kinderen Google Earth spelenderwijs kunnen leren kennen. Maar een paar opdrachtjes die hen daar bij helpen zouden niet misstaan. Die ga ik nu ontwikkelen. Ik denk dat ik het "de wereld op z’n kop" ga noemen.
Iets anders: als ik zie hoevaak de earthquests bekeken en gedownload worden ben ik hierover wel positief http://bbs.keyhole.com/ubb/postlist.p… ).
Maar nogmaals, feedback op de earthquest is van harte welkom.