SURF Onderwijsdagen dag 1

 Gepubliceerd door om 08:46  e-Learning
nov 162005
 

Ik zat weer 10 minuten op het digitale strafbankje van KPN. Ik denk dat de boosdoener SharpReader is. Ik dacht eerst dat het het uploaden van foto’s naar Flickr was, maar dat had ik vanochtend nog niet gedaan. SharpReader staat echter ingesteld op maximaal 15 gelijktijdige verbindingen. En in mijn geval moet hij dat een tijdje volhouden omdat hij er in totaal ruim 200 moet opbouwen als ik zeg “refresh all”. En dat zal KPN dus waarschijnlijk wel niet leuk vinden. Belachelijk.
Ik kan het aantal gelijktijdige verbindingen in SharpReader instellen, maar ik denk dat ik maar eerst even de dingen doe die ik in ieder geval gedaan wil hebben zoals het uploaden van de foto’s van het feest van gisteren en het afwerken van wat mail.
Als je het OWD2005-kanaal in de gaten hebt gehouden, heb je inmiddels de nodige berichten van de drie uitgenodigde edubloggers langs zien komen. Terwijl wij gisteren al aan het feesten waren en ik mijn laptop al lang en breed op mijn kamer in het hotel had liggen, waren zij nog bezig met het verwerken en invoeren van hun verslagen en foto’s van de eerste dag.

OWD2005 OWD2005 030

Het aantal foto’s via Flickr blijft nog een beetje beperkt tot de gebruikelijke posters. Daar moeten we voor de volgende keer eens nadenken over een stimulans om mensen over de drempel heen te helpen. Een iPod Video verloten onder de mensen die foto’s op die manier beschikbaar stellen of zo.

De dames en heren van SURF hebben trouwens gisteren ook hard doorgewerkt. Gisterenavond al waren van de preconferences en de sessie van die dag (je moet even doorklikken naar de detailinformatie van de sessie) in de meeste gevallen al de presentatie en ook de uitwerking van de evaluatieformulieren online beschikbaar.

Er was tijdens het feest enige discussie over de vraag of je die evaluaties wel zomaar voor iedereen zichtbaar online moest/mocht zetten. Ik heb toen ook aangegeven dat ik dat moeilijk een heel neutrale mening over kon hebben, de evaluaties van de preconference en mijn middagsessie waren namelijk goed genoeg om er geen probleem mee te hebben. Als ik een slechte evaluatie gehad had zou ik ten eerste balen om het feit dat de sessie slecht gegaan was én dan nog een keer extra omdat dat online te lezen was.
Van de andere kant denk ik dat er voldoende reden is om dit wél te doen. Marc Prensky gaf in zijn, overigens spetterende keynote, aan dat een docent aan het einde van een les eigenlijk aan de studenten zou moten vragen “en wat was er niet goed aan en kan ik beter doen voor de volgende groep?”. Dat lijkt raar, maar is wel een houding ten opzichte van het verbeteren van je eigen kwaliteit en het serieus nemen van je klanten die we wellicht wat weinig toepassen in het onderwijs.
En als een evaluatie echt slecht is (die zaten er overigens gisteren niet bij), dan kun je hem op verzoek van de spreker altijd nog verwijderen. Dan is natuurlijk toch wel helder voor anderen dat het waarschijnlijk niet goed was, maar dan vallen de details weg.
Voor de conferentie zelf is het denk ik wel weer belangrijk. De discussie over het niveau van de sessies en of die wel hoog genoeg is vind ook hier plaats (vaak overigens door de afwezigen) en het beschikbaar hebben van de evaluaties kan een stimulans zijn om volgend jaar wel te komen (of een bevestiging van een eigen indruk van een sessie) etc.

Een persoonlijke voorspelling tot slot: ik denk dat de komende maanden de vraag naar RSS-functionaliteit in de verschillende onderwijswebsites etc. sterk toe zal nemen. Want ik had sterk het gevoel dat er gisteren veel mensen waren die nu kampen met een grote hoeveelheid mail van nieuwsbrieven en teveel websites die ze handmatig controleren (bij de sessie over Social Software vroeg ik daarna en het aantal mensen dat handmatig tussen de 10 en 20 websites in de gaten hield was schrikbarend). En bij de uitleg over wat RSS daarbij kon betekenen kreeg ik wel de indruk dat ze daar heel goed het voordeel van inzagen.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.