okt 212005
 
“Een grote meerderheid (57 %) van de online consumenten die hun winkelwagentjes verlaten in plaats van ze naar de kassa rijden, schrikt van het bedrag dat ze moeten betalen aan verzendkosten. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Research, onder Amerikaanse online kopers. Van de klanten die op internet geselecteerde goederen toch niet afrekenen, ziet 48 procent van betaling af omdat het totaalbedrag te hoog uitvalt.”

(bron)

Ik herken dat absoluut. De meeste sites (uitzonderingen daargelaten) maken het daarnaast relatief moeilijk om erachter te komen wat de verzendkosten gaan worden. Dan staan er bijvoorbeeld dingen als “van 0-5 kg zijn de verzendkosten X euro” terwijl je dan niet weet hoeveel de spullen die je gaat bestellen samen gaan wegen. Daar komt bij dat je in een gewone winkel ook de “totaalprijs” ziet staan op een prijskaartje. Je krijgt daar ook niet achteraf nog eens een extra rekening voor de transportkosten naar de winkel. Dat je de spullen dan zelf mee naar huis neemt in plaats van dat ze worden afgeleverd aan de deur is dan niet relevant.
Soms is het overigens een kwestie van niet slim communiceren. Bij bol.com betaal je maar 1,95 euro voor het verzenden. Dat is dus niet veel. Maar daar kom je pas achter als je bijna klaar bent met afrekenen. Als je dus in de veronderstelling bent dat het laten opsturen van een boek/DVD/CD wel niet goedkoop zal zijn, kom je daar niet eens. Terwijl ik voor dat bedrag niet ver kan rijden met de auto (zeker als je het parkeergeld erbij telt).

p.s. lijkt een beetje op een reclameboodschap, is het niet helemaal, maar je zult begrijpen dat ik inderdaad geen boek meer in de boekhandel koop, maar via hun website.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.